První evropský A380 odstartoval s cestujícími

Paříž – K prvnímu transatlantickému komerčnímu letu dnes z Paříže odstartoval letoun Airbus A380. Do New Yorku odletělo tímto letadlem společnosti Air France-KLM přes 500 cestujících. Francouzské aerolinky jsou prvním evropským dopravcem, který koupil největší osobní letadlo světa, A380 se navíc poprvé proletí s cestujícími nad Atlantikem. Na cestující v dvoupalubovém Airbusu čekalo stejné pohodlí jako v dalších letounech tohoto typu, které patří leteckým společnostem ze Singapuru, Dubaje a Austrálie – v první třídě jde například o lůžko podobné jako ve vlaku nebo tělocvičnu. Z evropských dopravců si obří Airbus kromě Air France objednala také Lufthansa.

Letoun dnes odpoledne vyrazil do New Yorku z pařížského letiště Charlese de Gaulla. Po dnešním inauguračním letu začne Airbus A380 na lince Paříž - New York pravidelně létat 23. listopadu.

První veřejný let Airbusu A380, který patří Air France, obsadili zčásti zaměstnanci aerolinek, zčásti úspěšní účastníci dražby 380 letenek, kteří si koupili letenku v průměru za 1 000 eur (26 000 korun) v ekonomické třídě. Čistý výtěžek půjde na charitu. V Airbusu A380 najdou cestující i pohodlnou postel, bar a nebo tělocvičnu. Lidé, kteří v dražbě neuspěli, si mohli letadlo prohlédnout již v červnu na aerosalonu v Bourges.

Airbus A380 je největší současné osobní dopravní letadlo světa. Jedná se o stroj se dvěma palubami, jeho pohon je řešen čtyřmi dvouproudovými motory. Letadlo přepraví až 800 cestujících a stojí více než 8 miliard korun.

Martin Velek, letecký publicista

„Je to velice vydařený kus techniky.“

„To velké letadlo má tu výhodu, že je ekonomičtější než jeho předchůdci. Provozní náklady na jedno sedadlo jsou výrazně nižší,“ uvedl letecký publicista Martin Velek. Podle něj jde o úsporu 15 až 20 procent.

Airbus investoval do vývoje okolo deseti miliard eur. Odborníci i cestující poukazují mimo jiné na jeho relativně malou hlučnost. Prvním odběratelem typu A380-800 se stala společnost Singapore Airlines. V jejích službách se u nového stroje projevilo také několik závad. První problém měl loni v lednu, kdy letadlo po odpojení vlečného vozu sjelo na letišti v Singapuru ze startovací dráhy. O měsíc později musel být Airbus A380 odstaven kvůli problému s čerpadlem. Na začátku března letadlo vyřadil z provozu v Sydney problém s brzdami. A hned dva týdny poté byl další stroj kvůli závadě na čerpadle pohonných hmot dočasně odstaven z provozu. Singapurské aerolinky musely cestující, kteří mířili do Sydney, přesunout do dvou Boeingů 747.

Podle odborníků je obvyklé, že letadla, která se zavádějí do provozu, mají podobné potíže. O Airbus A380 se stará technický tým aerolinek a také speciální tým Airbusu, který se snaží najít a odstranit všechny chyby. Air France si objednala dvanáct letadel tohoto typu, z nichž tři má dostat do června. Ty budou nasazeny na linky do Johannesburgu a do Tokia.

Bar v letadle Airbus A380
Zdroj: ČT24