Z Harrachova do Polska budou po 65 letech znovu jezdit vlaky

Harrachov (Semilsko) – Vlaky na obnovované trati z Harrachova do Sklářské Poreby v Polsku by měly začít jezdit od května. Mnoho let připravovaný projekt návratu vlaků na trať, po níž nejezdí již od roku 1945, se začal realizovat letos – trať na české straně hranic je již opravená, na polském úseku finišují práce. Podle Petra Prokeše ze společnosti Korid LK, která koordinuje dopravu v Libereckém kraji, se bude se začátkem dopravy na trati čekat do května, protože tehdy by měl v Krkonoších roztát sníh.

Přestože se trať 65 let nepoužívala, byla podle Prokeše v překvapivě dobrém stavu, a to v českém i polském úseku. Pomohl tomu i horský terén, díky němuž se ke kolejím nedostali zloději kovů. Průjezdnost trati prokázalo i několik příležitostných výletních vlaků a především zkušební jízdy z Harrachova do Poreby před čtyřmi lety. Průjezdná je také nepoužívaná polská trať ze Sklářské Poreby do Jelení Hory a dál do oblíbeného zimního střediska Karpacz. „Bylo ale třeba odstranit náletové dřeviny, opravit mostky, vyměnit pražce a opravit koleje, které se desítky let nepoužívaly,“ řekl Prokeš.

Trať z Harrachova do Sklářské Poreby je dlouhá čtrnáct kilometrů, pouze jeden kilometr ale vede přes české území. Rekonstrukce přijde na 160 milionů korun. „Česká část stála 20 milionů korun, z toho zhruba 85 procent zaplatí Evropská unie z přeshraničního programu Cíl 3 ČR–Polsko,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. Mezi Harrachovem a Sklářskou Porebou by po obnovení provozu mělo jezdit denně pět párů vlaků.

Trať z Tanvaldu přes Harrachov do Poreby (tehdy ještě německé) vznikla v roce 1902. Na své trase měla hned několik zajímavostí – mezi Tanvaldem a Kořenovem vede ozubnice, z Kořenova do Německa byla zase trať mezi lety 1923 a 1945 elektrizovaná. O její obnovu usilovali starostové na obou stranách hranice od roku 1991. Slibují si od ní zlepšení přeshraničních kontaktů a hlavně rozvoj cestovního ruchu.