V Česku se otevírá první vodíková čerpací stanice

Praha/Neratovice - Dnes se v Česku otevírá první vodíková čerpací stanice, kterou bude využívat zejména první český autobus na vodík. Jde o projekt Ústavu jaderného výzkumu a společnosti Linde Gas. Své uplatnění najde tzv. TriHyBus v běžné městské dopravě v Neratovicích. Autobus využívá i energii při brždění a má výrazně vyšší účinnost než ostatní vodíkové autobusy. Provozní náklady u tohoto autobusu jsou nižší než u klasických vozů. Auta na vodík zatím u nás nejezdila. Podle vedoucího oddělení vodíkových technologií Luďka Janíka z Ústavu jaderného výzkumu je vodík vedle elektřiny jediným alternativním palivem pro vozidla.

Vodíkový autobus může využívat energie ze všech tří zdrojů – z palivového článku, z akumulátorů i kapacitorů. Jde o první autobus s vodíkovými palivovými články vyvinutý ve střední a východní Evropě. Vozidlo TriHyBus bude sloužit v běžné městské dopravě města Neratovice. Zásobníky na střeše vozidla se plní 20 kilogramy vodíku a na jednu nádrž TriHyBus ujede 300 kilometrů. Na vývoji autobusu spolupracoval od roku 2005 Ústav jaderného výzkumu v Řeži, Škoda Electric a společnost Linde. Neratovice jsou prvním místem, kde vyjede autobus hromadné dopravy na vodíkový pohon.

Výhodou vodíkového pohonu jsou nulové emise. „Na výstupu ve vozidle vzniká jen vodní pára – žádný oxid uhličitý, žádné podobné nepříjemné látky,“ podotkl Luděk Janík. Po celém světě jezdí na vodík 100 aut a 50 autobusů. Vývoj těchto vozidel je drahý a auta se zatím vyrábí jako prototypy. Odborníci jsou ale optimisté a doufají, že takových vozů bude dále přibývat.

Reportáž Ivany Šmelové (zdroj: ČT24)

Obecně se počítá, že se budou auta v budoucnu elektrifikovat a otázkou zůstává, co bude zdrojem energie. Jestli to budou akumulátory, případně vodík. Automobilky předpokládají, že vozidla s kratším dojezdem budou poháněna elektřinou a s delším dojezdem vodíkem. Trojitý hybridní systém je unikátní v celosvětovém měřítku, doplnil Janík. Vodík se začíná uplatňovat i v dalších projektech a energetice. Jedním z důvodů je i jeho relativní bezpečnost. „V případě úniku uniká do atmosféry, nehromadí se někde pod autem jako při rozlití benzínu,“ upozornil Aleš Doucek z výzkumného ústavu v Řeži.

V České republice neexistuje pobídka od státu, aby lidé kupovali vozidla s alternativním pohonem, uvedl šéfredaktor Auto7 Jan Blažek. „V současné době se docela dost rozšiřují tzv. hybridní vozy, relativně dost se rozšiřují vozidla na plyn,“ řekl Blažek. Vlivem ekonomické krize se velmi urychlil i vývoj elektromobilů. Někteří výrobci chtějí takové vozy vyrábět už na konci příštího roku. Pořizovací náklady těchto aut jsou zatím ale vyšší.

Vodíkový autobus TriHyBus
Zdroj: René Volfík/ČTK