Pražský „tobogán“ bude jednosměrný, zpět se pojede po nové silnici

Praha – Několik přetížených komunikací v Česku čeká v příštím roce výrazná rekonstrukce a rozšíření – vedle dálnice D1 půjde také o Štěrboholskou radiálu v Praze. Souběžně s těsným úsekem přezdívaným tobogán povede nová přeložka. Průjezd místem, kterým denně projede skoro 100 tisíc aut, by tak měl být po čtrnácti letech od jeho otevření pohodlnější, bezpečnější a rychlejší.

Na jihovýchodě Prahy nemají řidiči mnoho jiných možností dopravy než vlastní auto a Jižní spojku resp. Štěrboholskou radiálu – metro ani městská železnice tam nejezdí, další prostředky MHD jsou příliš pomalé. Po téže komunikaci jezdí také kamiony, které nesmějí do centra Prahy. Denně se tak tvoří kolony před místem, kterému řidiči říkají tobogán nebo bobová dráha. Jde o úsek za Lanovým mostem, kde jsou auta z obou stran uzavřena v betonovém „korytu“, vozovka je tam zúžena ze tří pruhů na dva a navíc je v úseku snížena maximální rychlost. „Je to úzké hrdlo a v případě jakýchkoli komplikací nebo nehod představuje problém,“ shrnul pražský radní Radovan Šteiner.

Situaci by měla vyřešit docela nová souběžná silnice, na jejímž společném financování se dohodl pražský magistrát se Státním fondem dopravní infrastruktury – Praha vykoupí pozemky, samotnou stavbu zaplatí stát. Na novou komunikaci by měl být převeden jeden směr, zatímco druhý bude moci využít celou šířku stávajícího tobogánu.

Reportáž Luďka Jíry (zdroj: ČT24)

Poblíž tobogánu již začaly přípravné práce, které nejdou příliš rychle a Technická správa komunikací na nich proto začala pracovat velmi záhy. „Překračujeme železniční trať, je tady spousta sdělovacích kabelů, teplovod, plynovod, kanalizace – přípravné práce jsou komplikované,“ upozornil ředitel TSK Luděk Dostál.

Do konce roku by měly být vykoupeny pozemky ležící v trase plánované silnice. Potom začne samotná stavba za miliardu korun. „Jednali jsme s několika občanskými sdruženími a vysvětlili jsme jim projekt. Dohodli jsme se na úpravách, které se týkají například protihlukových stěn,“ shrnul stav příprav Dostál.

Samotná stavba bude probíhat mimo stávající jízdní trasu, takže by neměla omezit dopravu. „Až budeme dělat napojení, dojte k dočasným omezením,“ upozornil radní Šteiner. To by se mělo stát zhruba za dva roky, poté bude nová silnice otevřena pro motoristy.