Na pražském hlavním nádraží skončila rekonstrukce nástupišť

Praha - Na pražském hlavním nádraží dnes oficiálně skončila rekonstrukce čtyř nástupišť v jihozápadní historické části. Jednalo se spíše o ceremoniální akt, cestující používají nová zvýšená nástupiště s eskalátory, výtahy a LCD informačními tabulemi již delší dobu. České dráhy zároveň oznámily úmysl vypravovat od jízdního řádu pro rok 2010 z Wilsonova nádraží 898 vlaků denně. V denní době tam tak přijede vlak každou minutu. Počet spojů se zvýší mimo jiné díky přetrasování dálkových spojů, které dnes na hlavní nádraží nezajíždějí.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského jde třeba o vlaky Hungaria z Berlína do Budapešti nebo Vindobona z Hamburku do Vídně. Ty budou podle zveřejněných návrhů jízdních řádů nově zastavovat také na libeňském nádraží. Další podrobnosti o zvýšení provozu na pražském hlavním nádraží budou známy až po sestavení nového grafikonu, který připravuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Přesměrování vlaků souvisí s dokončením přestavby kolejiště v centru Prahy a zvýšením kapacity nádraží. Jisté ale je, že stanice má díky úpravě kolejiště vyšší kapacitu než dosud. „Zejména díky Novému spojení je poprvé možno konstruovat grafikon vlakové dopravy v Praze podle potřeb dopravců, a ne podle kapacity kolejí,“ podotkl ředitel SŽDC Jan Komárek.

Na Wilsonovo nádraží se podívají EC z Vídně

Rekonstrukce kolejiště skončila de facto loni v prosinci, ihned poté se na hlavní nádraží přesunula z Holešovic pendolina. Od prosince budou jezdit z „hlaváku“ například tranzitní mezinárodní spoje kategorie EuroCity, které v posledních zhruba 15 letech při cestě Prahou zastavují pouze v Holešovicích. Z Wilsonova nádraží budou zřejmě vyrážet také Eurocity Praha – Vídeň a Praha – Bratislava, která jsou zatím výchozí z Holešovic.

V rámci rekonstrukce prvních čtyř nástupišť se pasažéři dočkali například nových informačních systémů pro slabozraké a nevidomé, eskalátorů, výtahů a podchodů. Kromě toho stavbaři zvýšili hranu nástupiště tak, aby se usnadnil nástup do vlaků, a vyměnili koleje, pražce a výhybky. V blízké budoucnosti chce správa železnic opravit také ocelovou halu nad nástupišti.

Stavba stála 1,6 miliardy korun, z toho zhruba 1,1 miliardy zaplatí evropské fondy. Rekonstrukce kolejiště a nástupišť plynule navázala na dokončení výstavby kolejové estakády s mosty a tunely pod vrchem Vítkovem za devět miliard korun.

Jiná nádraží chátrají

Další významná pražská nádraží na rekonstrukci teprve čekají. Zahraniční turisté čekající na mezistátní spoje na holešovickém nádraží nemají pocit, že jsou v železniční stanici evropské úrovně. Jelikož je ale holešovické nádraží nejmladší pražskou železniční stanicí, nabízí ještě relativní komfort oproti smíchovskému nebo Masarykovu nádraží, která prošla poslední výraznější úpravou zhruba před půlstoletím.

Nová podoba hlavního nádraží
Zdroj: ČT24