Fiat - firma, která se proslavila malými a praktickými auty

Turín - Fiat - slavná automobilka z italského Turína Fiat 11. července slaví. V roce 1899 ji pod názvem Fabbrica Italiana Automobili Torino neboli Italská automobilová továrna založila rodina Agnelliů, které dosud patří hlavní slovo ve firmě proslavené především malými a praktickými auty. Ostatně již v roce 1910 Agnelliové dovedli svou automobilku na první příčku mezi italskými výrobci. Fiat je dnes také čtvrtým nejstarším výrobcem automobilů na světě, déle vyrábějí bez přestání motorová vozidla jen německý Mercedes-Benz a dvojice francouzských firem Peugeot a Renault.

V čem spočívá jeho síla, ukázal Fiat poprvé v roce 1925, když představil model 509 s motorem o obsahu necelého litru. Během čtyř let se ho vyrobilo na 90 000. Skutečná revoluce ale přišla v roce 1936, když se na silnicích objevil maličký Fiat 500 Topolino. Vyrábělo se až do poloviny 50. let a z bran továrny vyjelo za tu dobu přes půl milionu vozítek pojmenovaných podle italského označení myšáka Mickeyho.

Společnost pomohla SSSR s žigulíky

Společnost si postupně vytvořila výrobní síť po celém světě. Fiaty na vozovku sjížděly v Argentině, Španělsku, Německu či Jugoslávii (slavný Fiat 600), modely Fiat 508 a 514 se v meziválečném období montovaly také v pražské továrně Walter. Na přelomu 60. a 70. let pomáhala italská továrna stavět na kola také Sovětský svaz, kde vybudovala VAZ, výrobce vozů Lada.

Fiat je také jedinou automobilkou v historii, jejíž vozy osmkrát ocenili motorističtí novináři prestižním titulem evropské Auto roku. Mezi vítěznými vozy byly hlavně malé automobily, ať už Fiat 127 (1972), Fiat Uno (1984) a jeho nástupce Punto (1995) nebo předloni nová „pětistovka“, postavená na základě také oceněné druhé generace Pandy (2004).

Malá úsporná auta Fiat zachránila

Příklon k malým vozům také zachránil italské automobilce obrazný krk. Během 90. let se totiž automobilka dostala do hluboké krize a z miliardových dluhů se chtěla dostat mimo jiné s pomocí amerického koncernu General Motors. Nový management nakonec přestál nejhorší a na trh přišel s úspěšnými modely, jako je Grande Punto (2005) nebo Bravo druhé generace (2007).

Nyní se dokonce automobilka poohlíží po dalších továrnách. Začátkem června ohlásil Fiat vytvoření aliance s amerických Chryslerem (který koncem dubna vyhlásil bankrot) a neúspěšně se ucházel také o evropskou část GM, německý Opel. Zhruba třetina akcií ve společnosti dosud patří investiční společnosti IFIL, a tedy potomkům Giovanniho Agnelliho. Jeho vnuci také tradičně zasedají v nejvyšším vedení Fiatu.

Fiat 500 „Topolino“, Fiat 500 Nuova, Fiat 600, Fiat 124, Fiat Panda, Fiat Uno

  • Fiat 500 Topolino autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/975/97441.jpg
  • Fiat 126p autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/4/336/33577.jpg
  • Čtyřdveřová verze Fiatu 500 zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/35/3490/348993.jpg
  • Gianni Agnelli autor: Wikipedia, zdroj: Wikipedia http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/1/58/5738.jpg
Vydáno pod