Polsko plánuje na Euro 2012 nové silnice, ale bez mostů a parkovišť

Varšava - V Polsku chtějí za každou cenu stihnout postavit do tří let stovky kilometrů nových silnic a dálnic. V souvislosti s evropským fotbalovým šampionátem, který Polsko pořádá v roce 2012 společně s Ukrajinou, by se pro motoristy mělo otevřít až 2000 nových kilometrů cest. Plán je ale podle odborníků nereálný, a tak se vláda rozhodla pro rychlou variantu, že se budou stavět levné silnice bez mostů, parkovišť a odstavných pásů. Fanoušci budou projíždět staveništěm, které bude otevřeno jen po dobu mistrovství, poté se na ně vrátí dělníci.

Vláda před dvěma lety slibovala, že do mistrovství bude mít Polsko 3000 kilometrů nových silnic a dálnic. Letos plán zkrátila o 1000 kilometrů. Odborníci ale míní, že ani to se nepodaří splnit, protože stát má problémy s vykupováním pozemků.

Nejvyšší kontrolní úřad nyní vydal zprávu, podle které si polská vláda dobře radí se stavbou stadionů, ale mnohem horší je to s budováním silnic, modernizací železničních tratí a rekonstrukcí vlakových nádraží. Podle ředitele úřadu Jacka Jezierskiho se stále ještě neví, kolik bude Euro 2012 stát. „Vláda nemá ani plán, z jakých zdrojů bude investice financovat,“ dodal.

Odborový svaz dopravců je přesvědčený o tom, že klíčové investice, kterými je dokončení dálnice A2 z Poznaně do Varšavy a stavba dálnice A4 z Krakova k hranicím z Ukrajinou, nebudou dokončeny včas. Za nereálný považuje vládní plán i Dariusz Slowiński ze stavební firmy Strabag Polska. Koncern prý podá nabídku ve výběrových řízeních na všechny úseky silnic, ale musí nejdřív zjistit, co vláda míní pojmem „průjezdnost cest“.

Čeští fanoušci, kteří pojedou například na zahajovací utkání do Varšavy autem, se mohou těšit, že dálnice A1 od hranic v Českém Těšíně až do polského hlavního města by měla být až na krátký úsek za Katovicemi dokončena v termínu.