Praha bude mít 250 nových tramvají, v Brně jsou dvě zrekonstruované

Plzeň/Praha/Brno - V plzeňské Škodě Transportation dnes pokřtili prototyp nové tramvaje pro Prahu. Plzeňská firma dodá pražskému dopravnímu podniku do roku 2017 celkem 250 tříčlánkových zcela nízkopodlažních tramvají Škoda 15T ForCity, uvedl generální ředitel Škoda Transportation Tomáš Krsek.

Tramvaje se mají postupně stát páteří tramvajové dopravy v Praze. „Dvě stě padesát tramvají kapacitně nahradí 500 tramvají T3, které z pražských kolejí budou postupně mizet,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Martin Dvořák. Akce se zúčastnil i pražský primátor Pavel Bém, který prototyp nové tramvaje i řídil.

Praha bude mít novou moderní tramvaj 

Na nové tramvaji Bém ocenil nejen její černo-červeno-stříbrný design, ale i pohodlí, které nabízí cestujícím i řidičům. Na pražských kolejích by se měly první zkušební prototypy objevit v prvním pololetí příštího roku. „Do ostrého provozu bychom prvních pár vozů rádi nasadili na konci příštího roku,“ uvedl Bém.

Cena jedné tramvaje je 66 milionů korun. Téměř dvacetimiliardovou zakázku uhradí Praha pouze ze svého rozpočtu, upozornil Bém. „Jediným naším cílem je udržet bezpečí, komfort a udržet přepravní objemy, kdy MHD na hlavu poráží osobní dopravu v poměru 57 versus 43 procent,“ dodal.

Škoda 15T ForCity je nízkopodlažní tramvaj

Vůz Š 15T je prvním modelem nové řady tramvají, které jsou bez jakýchkoliv stupňů či schodů a veškerá podlahová plocha je skoro v úrovni nástupních ostrůvků zastávek. Tramvaj se vyrábí jako jednosměrná. Tříčlánková souprava je navržena pro 61 sedících a až 239 stojících cestujících. Měří 31,4 metru, široká je 2,46 metru a maximální dovolená rychlost je 60 kilometrů za hodinu. Sedačky a záchytný systém tramvaje odpovídají požadavkům pražského dopravního podniku. V případě potřeby je možné je dál upravovat.

První prototyp vybavili ve Škodovce v každém ze tří článků jiným typem sedaček. Zákazník si bude vybírat, zda si bude přát sedačky plastové, dřevěné nebo s textilním polstrováním. Pražský primátor by sice upřednostnil pohodlí polstrované sedačky, kvůli vandalům ale zřejmě vyhraje některá ze zbývajících variant.

Pražský dopravní podnik má celkem zhruba 970 tramvají. Většinu z nich tvoří klasické kulaté tramvaje typu T3 a jejich variace. Pražany vozí i novější modely T6A5 a KT8. Společnost má rovněž čtyři kusy tramvají RT6N1, které jsou ale údajně kvůli vysoké poruchovosti trvale odstaveny ve vozovně.

Podnik v současné době nakupuje tramvaje typu 14T, takzvané Porsche. Celkem by jich měl mít 60. Pak bude následovat dodávka nízkopodlažních modelů 15T, kterých by mělo v metropoli jezdit celkem 250.

V Brně jsou dvě nově zrekonstruované tramvaje VarioLF2

Vozový park Dopravního podniku města Brna (DPMB) dnes rozšířily dvě částečně nízkopodlažní tramvaje VarioLF2, které vznikly rekonstrukcí staršího typu K2. Přeměna jedné soupravy stála 20 milionů korun. Kromě bezbariérového přístupu získaly tramvaje moderní motory, které
při brzdění vyrábějí elektřinu a uspoří tak až 30 procent energie, řekl
technický ředitel DPMB Rudolf John. Do konce roku plánuje podnik
rekonstruovat další dvě soupravy K2, v příštích letech hodlá v obnově
vozového parku pokračovat.

Dvoučlánkových verzí s označením K2 provozuje dopravní podnik 83, dvě z nich nyní přestavěl na nízkopodlažní Vario LF2. Z krátkých typů tramvají má dopravní podnik ještě dvě desítky souprav T6. „Mámě větší typovou roztříštěnost než například Praha, protože ta nemusela dělat v minulosti rekonstrukce, dostala vždy vozy nové. My máme víc podtypů,“ řekl John.

Z vícečlánkových tramvají jezdí po Brně nejčastěji tříčlánkové tramvaje KT8 z poloviny 80. let, kterých má podnik 38. Dalších 17 částečně nízkopodlažních souprav z konce 90. let nese označení Anitra. Dopravce  zkouší znovu zprovoznit také čtveřici tramvají RT6, které více než deset let stály kvůli četným technickým závadám v depu. Podnik se nyní znovu snaží získat typové zkoušky, díky kterým by tyto soupravy mohly začít jezdit v normálním režimu.

Nejnovějšími vozy jsou nízkopodlažní tramvaje T13 s designem Porsche, kterých dopravní podnik nakoupil zatím šest. Podle rámcové smlouvy, kterou s výrobcem uzavřel před dvěma lety, může do roku 2016 nakoupit každý rok minimálně dvě a maximálně 20 souprav.