Pražský magistrát prý při schvalování obchvatu porušil zákon

Praha - Stavební odbor pražského magistrátu nerespektoval doporučení ministerstva životního prostředí, když vydal územní rozhodnutí k pražskému silničnímu okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí - zřejmě tak jednal v rozporu se zákonem. Úřad v pátek vydal rozhodnutí k takzvané jižní variantě, která vede přes Suchdol, jenže ministerstvo při posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA) doporučilo severní variantu přes Řež.

MŽP považovalo jižní trasu za krajní řešení pro případ, že by se nepodařilo dojednat vedení severní varianty kolem Ústavu jaderného výzkumu Řež. To se však vloni podařilo. Ministerstvo nyní zkoumá právní možnosti, kterými by magistrát donutilo k nápravě.

„Jižní varianta je v rozporu s evropskými předpisy“

Podle MŽP je rozhodnutí zřejmě v rozporu se zákonem i příslušnou evropskou směrnicí k posuzování vlivů na životní prostředí. „Pražský magistrát při přípravě rozhodnutí nerespektoval dokumentaci a stanovisko EIA ani to nezdůvodnil, ačkoli to platná legislativa požaduje,“ uvedl ministr životního prostředí Martin Bursík. Investor, kterým je Ředitelství silnic a dálnic, si navíc k předložené variantě nevyžádal vyjádření MŽP.

Za skandální a nezákonné považuje vydané územní rozhodnutí také Karel Čapek ze Společnosti Šáreckého údolí. „Jižní varianta je v rozporu s evropskými předpisy, které požadují, aby silnice transevropské dopravní sítě neprocházely sídelními útvary, ale vedly okolo a aby byla oddělena dálková tranzitní doprava od místní,“ poznamenal Čapek.

Starosta Suchdola Petr Hejl si zase myslí, že rozhodnutí potvrzuje propojenost investorů a pražských politiků, o které se spekuluje.

Severní trasa prý není prověřená

Ministerstvo dopravy, ŘSD a pražský magistrát ale jižní variantu okruhu prosazují. Ta podle náměstka ministra dopravy Jiřího Hodače odpovídá současnému územnímu plánu. „Severní trasa není dostatečně prověřená, dosud se například neprozkoumalo místní podloží,“ uvedl Hodač. Severní varianta by podle něj navíc mohla zasáhnout do okolních průmyslových zón. „To by pak bylo na arbitráž,“ dodal.

Vydané územní rozhodnutí zatím nenabylo právní moci, do měsíce je možné se proti němu odvolat. Pokud se odpůrci stavby odvolají, bude věc posuzovat ministerstvo pro místní rozvoj. Jeho rozhodnutí pak bude konečné, napadnout je bude možné pouze soudní žalobou.

Odvolání už nyní chystají radnice v Suchdole a Dolních Chabrech i některá občanská sdružení. Podle nich je jižní varianta dražší, nákladnější by byl i její provoz. Zahrnuje také řadu náročných staveb, jako je tunel v Suchdole, tunelový přivaděč Rybářka nebo dvoupatrový most přes Vltavu.

Silniční okruh na severozápadě Prahy
Zdroj: ČT24