Za vjezd do centra by se v Praze mělo platit od prosince 2009

Praha - Od prosince příštího roku by měli řidiči, kteří budou vjíždět do centra metropole, platit mýtné. Předpokládá to zpráva společnosti Deloitte, kterou dnes projednával dopravní výbor pražského zastupitelstva. Z analýzy také vyplývá, že nejvýhodnější by pro Prahu byl kamerový systém a mýtné by se mělo v první fázi týkat zhruba 8,5 kilometru čtverečních.

Mýtné by se podle společnosti Deloitte mělo platit zhruba od Smíchova po magistrálu, postupně by se měl systém rozšiřovat i do dalších oblastí. Nejdřív v roce 2012 by lidé museli sáhnout do peněženky při vjezdu na území o zhruba 50 kilometrech čtverečních. Společnost vypracovala také harmonogram příprav, pilotní projekt by měl být spuštěn v posledním měsíci příštího roku.

Analýza srovnává také jednotlivé technologie. Nejvýhodnější se zdá kamerový systém, který čte poznávací značky automobilů. Tento způsob je podle studie také o polovinu levnější než mikrovlnná technologie, která funguje na českých dálnicích, nebo satelitní určení polohy. Kamery by totiž byly potřeba i při ostatních způsobech. Pořízené fotografie by měly sloužit při vymáhání pohledávek.

Zpráva také zvažuje typy zpoplatnění, nejlepší by podle ní bylo takzvané zónové, kde uživatelé platí za každý den použití vozu v zóně a mají tedy motivaci centrum opustit. Méně výhodné se pak zdá řešení kordonové, kde automobily neplatí za pohyb v centru, ale jen při vstupu. Pro metropoli prý není použitelný systém, který znají řidiči z dálnic, kde platí za ujetou vzdálenost.

Mýtné má zlepšit životní prostředí v centru metropole, sloužit má i k řízení dopravních proudů a regulaci intenzity dopravy. V Londýně po jeho zavedení klesl počet aut v centru o 33 procent, ve Stockholmu o 30 procent. Ne všem se ale toto opatření líbí. „Nejsem přesvědčen, že to není čistě jenom generátor peněz,“ uvedl na jednání zastupitel Petr Zajíček (KSČM). Snížit intenzitu dopravy lze podle něj i levnějšími způsoby, například zavedením jednosměrných ulic v centru.

Mýtné by podle radního Radovana Šteinera (ODS) mělo jít ruku v ruce se zónami placeného stání. „Kartička za parkování bude obsahovat poplatek za vjezd to této části města,“ vysvětlil radní. Zabezpečí se tak, že rezidenti nebudou zpoplatněni dvakrát. V Londýně například platí místní deset procent z roční částky. Podle primátora Pavla Béma (ODS) by měla být cena pro lidi, kteří nebydlí v Praze od 50 do 100 korun za den.

Studie nicméně upozorňuje, že pro zavedení zpoplatnění vjezdu je nutné vybudovat odstavná parkoviště s dostatečnou kapacitou, která budou cenově dostupná. Lidé také musí mít možnost využívat alternativní dopravu. Nutné budou i změny v zákoně, protože Praha není v současnosti oprávněna vybírat poplatky za vjezd.