Praha 2 chce magistrálu v tunelu až k Nuselskému mostu

Praha - Radnice Prahy 2 by proto ráda prosadila, aby tunel, který povede dopravu za Národním muzeem sahal nejlépe až k Nuselskému mostu, minimálně ale za náměstí I. P. Pavlova. První městská část by zase ráda vrátila tramvaje na Václavské náměstí. Městské části chtějí využít toho, že konkrétní podoba přesunu části pražské severojižní magistrály z Václavského náměstí do tunelu ještě není známa, třebaže memorandum k projektu je již podepsáno.

Podle primátora Pavla Béma (ODS) existují dvě až tři varianty, jak by celý přesun magistrály mohl vypadat. Na projektu podle něj hlavní město pracuje čtyři roky. Starostka druhé městské části Jana Černochová (ODS) by díky novým plánům chtěla zlepšit situaci vinohradských obyvatel. „Jsme severojižní magistrálou velmi dotčeni a budeme se snažit prosadit to, aby tunel, který je součástí memoranda, vedl pod co největší částí Prahy 2. To ještě bude předmětem jednání pracovní skupiny.“

Praha 2 bude podle místostarosty Václava Vondráška (ODS) požadovat alespoň to, aby tunel překonal náměstí I. P. Pavlova. Lidé, kteří bydlí u magistrály, si totiž stěžují na hluk i výfukové plyny, které produkují auta čekající na semaforech. „To bychom rádi, aby se odstranilo, aby světelné křižovatky odpadly,“ dodal Vondrášek.

Dlouhý tunel by nevadil ani radnici první městské části. „Plně podporujeme přesun magistrály s tím, že varianta krátkého tunelu je lepší než varianta úplně bez tunelu, na druhé straně se nebráníme dlouhému tunelu,“ řekl místostarosta Prahy 1 Karel Koželuh (SNK ED).

Praze 1 by se zase líbily na náměstí tramvaje. Podle Koželuha ale bude radnice chtít prosadit, aby byla na Václavské náměstí svedena tramvajová doprava z Vinohradské na úroveň Jindřišské ulice. „Zároveň navrhujeme, aby tramvajová trať byla vedena také po povrchu ulicí Washingtonovou směrem k Hlavnímu nádraží,“ dodal Koželuh. Navrácení kolejí považuje za pravděpodobné i Bém, o tramvajích se prý vedou diskuse. Trasa by totiž mohla být využívána při dopravních problémech nebo haváriích v Ječné ulici. Praha 1 také podporuje výstavbu podzemních parkovacích míst v horní části Václavského náměstí a revitalizaci Vrchlického sadů.

V původním návrhu, který Praha 2 obdržela, podle Černochové tunel ústil těsně za muzeem. „Nás vyděsilo to, že pokud se ty čtyři pruhy zúží do dvou, tak křižovatky, které jsou těsně před tím tunelem, se zacpou ještě více, než jsou v současné době,“ řekla starostka. Také by se podle radnice znehodnotil park u muzea. „Scelení Václaváku je velmi bohulibý počin, na druhou stranu by to nemělo způsobit někde jinde ještě větší problém,“ dodal místostarosta Prahy 2 Jiří Paluska (ODS).

Memorandum v úterý podepsali Topolánek, Bém, ministr dopravy Aleš Řebíček a ministr kultury Václav Jehlička. Projekt zahrnuje také kompletní rekonstrukci Národního muzea. V dokumentu je zakotveno i vybudování podzemního spojení Národního muzea s budovou bývalého Federálního shromáždění.

Celý přesun by měl podle Béma stát deset miliard korun, práce by mohly skončit do roku 2014. Magistrála přijde ve středu města o dva jízdní pruhy. Místo nynějších tří v každém směru bude mít dva. Kapacita silnice by se měla snížit ze současných 85 000 na 50 000 automobilů denně.