Dětský vozík za kolem je nezákonný, cyklisté mohou zaplatit tisíce

Praha – Dětské vozíky, ve kterých cyklisté rádi vozí děti, zákony neznají. Proto by se na silnicích vůbec neměly objevovat, cyklisté s nimi bez obav z postihu mohou pouze na cyklostezky. Ministerstvo dopravy trvá na tom, že dětské vozíky by za jízdními koly být neměly, a zákon kvůli nim měnit nechce. Tisíce rodičů-cyklistů si z toho však nedělají těžkou hlavu. Podle nich jde o nesmyslné omezení, a tak vyrážejí s vozíky i na silnice.

Samotný vozík za kolem být může, problém však nastane, když do něj cyklista usadí dítě. „Zařízení jsou homologována, avšak dle ministerstva dopravy nejsou schválena pro přepravu dětí,“ upřesnil ředitel dopravní policie Leoš Tržil. Přívěsné dětské vozíky nabízí množství cykloobchodů.

Tomu, kdo vyrazí do plného provozu s dítětem ve vozíku, hrozí pokuta až 2 500 korun. Ministerstvo dopravy však poukazuje především na riziko, že se dítěti něco stane. „Řidič kola nemá pod kontrolou, co se děje za ním. V případě nárazu jde do střetu to dítě. Není tam žádná ochranná zóna, žádná konstrukce,“ poukázal mluvčí úřadu Jakub Ptačinský. Cyklistům, kteří přesto chtějí s vozíkem vyjet, doporučil dopravní expert Jaroslav Hořín, aby dětem alespoň nasadili přilbu.

Cyklista: Je to lepší než na sedačce

Michal Štefanič, který využívá přívěsný vozík už tři roky, ale tvrdí, že při jeho použití nic nehrozí jemu ani malému synovi. Zákon podle něj nic nezakazuje a dítě je v bezpečí. „Dítě je chyceno přes ramena, v rozkroku a kolem pasu. Uvnitř a pod dítětem jsou kovové trubky, takže i kdyby šel vozík přes střechu, děcku uvnitř se nic nestane,“ vysvětlil. Dodal, že považuje vozík za bezpečnější než dětskou sedačku umístěnou na rámu.

Ministerstvo má ale i další argumenty proti vozíkům – děti jsou přímo v úrovni nárazníků osobních aut, navíc zhruba ve výšce výfuků. Podle mluvčího Ptačinského jsou také široké, je proto nebezpečnější předjíždět soupravu jízdního kola s dětským vozíkem. Proto ministerstvo nechce, aby se za koly tahaly děti. Vozíky přitom má už 15 tisíc lidí. Většina z nich podle Michala Štefaniče vyráží raději do Německa nebo Rakouska, kde údajně nebezpečné vozíky úřadům nevadí.