Šestnáctileté zpoždění nabraly loni polské vlaky

Varšava – Se zpožděním dojel loni zhruba každý čtvrtý osobní vlak z celkového počtu 1,47 milionu spojů, které vypravili polští dopravci. Průměrné zpoždění přitom nebylo zanedbatelné, činilo více než 20 minut. Podle polského Úřadu pro železniční dopravu dosáhl součet zpoždění všech vlaků, které loni jely, šestnácti let.

Polské železniční společnosti trpí finančními potížemi, zastaralou infrastrukturou a situaci ještě zhoršují spory mezi dopravci i mezi dopravci a správcem kolejí. Ten loni dokonce nevpustil některé vlaky na trať. Dva největší dopravci PKP Intercity a Przewozy Regionalne totiž nadělali velké dluhy, když správci neplatili za využívání kolejí. „Celkové zpoždění vlaků bylo 140 100 hodin, průměrně se spoje zpožďovaly o 22,6 minuty,“ shrnul Úřad pro železniční dopravu výsledek sporů i dalších problémů, které zasáhly provoz.

Velká zpoždění loni vlaky v Polsku nabíraly například v zimě kvůli silným mrazům, v létě zase v důsledku několika vln záplav. Na to, že se cesta může nečekaně protáhnout, ale musejí být cestující připraveni každý den, i když zrovna neřádily živly.

Všechna jejich očekávání překonal chaos, který lidé zažili v prosinci, když začal platit nový jízdní řád. V některých případech železničáři nereagovali na změny v časech odjezdu a cestujícím ujeli, jinde zase oznámili, že vlak přijede k nástupišti, které na nádraží vůbec nebylo.

Polští cestující si ale problémy, které při cestách vlakem zažívají, nenechávají líbit a po železnici cestují stále méně. Loni převezly vlaky 261,7 milionu cestujících, o osm procent méně než v roce 2009.

Potíže na polských železnicích mají svoji ozvěnu i v Česku. Ačkoli si mezistátní vlaky z Polska většinou příliš velké zpoždění nepřivážejí, stále jich ubývá. V posledních dvou letech bylo zrušeno několik dálkových spojů, které jezdily z Prahy do Krakova a do Vratislavi, z polského podnětu ustal provoz také například mezi Jeseníkem a Nysou.