Po okreskách jezdí každý 25. kamion

Praha – Z každých 25 kamionů, které se mohou dostat do svého cíle po dálnici nebo zpoplatněné silnici I. třídy, průměrně jeden tuto možnost nevyužije a jede raději po vedlejších, často provozu těžkých vozidel nevyhovujících silnicích. Řidiči se tak vyhýbají povinnosti platit mýto. Údaj zveřejnilo Centrum dopravního výzkumu. Po silnicích souběžných s dálnicemi přitom jezdí mnohem více nákladních aut – ta na nich však podle centra mají svůj cíl. Podle Martina Hájka z Centra dopravního výzkumu je objíždění dálnic výhradně kvůli šetření na mýtném docela minoritní problém.

Martin Hájek upozornil, že se řidičům šetření na mýtném většinou nevyplácí, protože obvykle musí spěchat a jízda mimo dálnice je zdržuje. „Nehledě na delší dobu jízdy, a tím i vyšší spotřebu, je zde podstatně vyšší riziko nehody, nemluvě o kvalitě těchto silnic, které se podepisují na enormních nákladech na údržbu,“ doplnil ředitel strategického rozvoje pražské dopravní firmy Vladimír Starosta.

Kraje a obce i jejich obyvatelé ale často tvrdí opak – kamionů po zavedení mýtného přibylo. Snaha vyhnout se placení zřejmě také stála za nedávnou nehodou kamionu s mezistátním dálkovým vlakem ve středních Čechách. Řidič objížděl dálnici D5 a po sobě neznámých silnicích zabloudil až na přejezd v Srbsku na Berounsku, kde uvázl, když přijížděl vlak. Například kraj Vysočina navrhoval kvůli šetřícím řidičům zpoplatnit dvanáct úseků silnic II. třídy, aby se doprava z nich vrátila zpět na dálnice a silnice I. třídy.

Podle Martina Hájka je počet řidičů vyhýbajících se zpoplatněným úsekům na míře běžné i v sousedních státech. V Německu podle Hájka objíždějí zpoplatněné úseky jen regionální dopravci při cestách do 150 kilometrů. V Rakousku v okolí Vídně objížděla dálnice po zavedení mýtného tři až čtyři procenta vozidel.