Parní symfonie opět rozezní depo Masarykovo

Praha – Vzniku železničního muzea v bývalém depu u pražského Masarykova nádraží snad už nikdo nezabrání. Půjde o jednu z expozic Národního technického muzea, dostat by se do ní měly především některé lokomotivy a vagony ukryté dnes před zraky veřejnosti v chomutovském depozitáři. Budova bývalého depa Praha-Masarykovo je místem pro železniční muzeum jako stvořené – vznikla pouhé tři roky po příjezdu prvního vlaku do Prahy a na tratě vypravovalo mnoho lokomotiv, které tvořily historii českých a československých železnic.

Železniční muzeum u Masarykova nádraží má vzniknout během pěti let. Bude třeba řada úprav, třešničkou na dortu bude převoz jednotlivých exponátů. Technické muzeum má většinu svých železničních vozidel skrytých před zraky veřejnosti především v bývalém depu Chomutov. Muzeu patří také několik lokomotiv vystavených v Lužné. Část z nich se přestěhuje do Prahy, k Masarykovu nádraží se přesunou i další historická vozidla. „Například tam budou lokomotivy, které opustily dopravní halu na Letné. Bude tam salonní vůz Ústecko-teplické dráhy, který byl ve 30. letech přidělen pražským arcibiskupům,“ shrnul ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.

Pražským trumfem má být i historická budova. „Žádné železniční muzeum nemá k dispozici tak autenticky zachované a původní budovy z první fáze výstavby parostrojních železnic,“ upozornil ředitel Železničního muzea NTM Jiří Střecha.

Přípravy na vznik Železničního muzea (zdroj: ČT24)

Až bude vše na svém místě, ponoří se návštěvníci nové expozice do atmosférického prostředí, které bude moci směle konkurovat proslaveným železničním muzeům, která jsou třeba v Norimberku nebo Utrechtu. Ústřední hala muzea s historickými vozidly má vzniknout na původním otevřeném prostranství, které chce NTM překlenout prosklenou střechou. „Bude to krásné i proto, že do haly bude vidět z mostu Nového spojení, takže lidé, kteří budou přijíždět na hlavní nádraží, pod sebou uvidí 'krabičku' plnou 'dětských hraček',“ usmál se ředitel Střecha. Podobně budou moci návštěvníci muzea pozorovat současný provoz a změny, které na železnici přinesla poslední desetiletí.

Proměnou projdou také části stávajících budov, které má muzeum k dispozici. Ve staré hale parního bucharu, který v pozdějších letech sloužil jako kulturní sál, budou teď vystaveny parní stroje, obnovit autoři chtějí někdejší dílnu. „Dílna bude jakýmsi 'exponátem posledního dne', kde návštěvník bude moci vidět, jak se v lokomotivním depu pracovalo,“ ředitel NTM Ksandr. Chybět nebude ani expozice pro děti.

Muzeum navíc jedná s Českými drahami o možném rozšíření dosud neexistujícího muzea do dalších dvou hal. V nich by mohla pokračovat oslava legend, jako byly ČKD, Škoda, Ringhoffer i všechna depa, která se o parní lokomotivy starala až do konce – a některá i potom.