České dráhy vypravují o pětinu více bezbariérových spojů

Praha - České dráhy navýšily počet vypravených bezbariérových spojů v letošním jízdním řádu o 440 na 2 562, což je zhruba třetina všech vypravovaných vlaků denně, informoval o tom mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Nejvíce bezbariérových vozů v regionální dopravě pro České dráhy zajišťují takzvané Regionovy a na některých příměstských tratích dvoupatrové soupravy CityElefant. V dálkové přepravě dráhy provozují 279 spojů s alespoň jedním vozidlem určeným pro handicapované cestující, což proti loňskému roku znamená zvýšení o deset souprav.

Cestování handicapovaných v hromadné dopravě podpořila i vláda. Přepravcům určila minimální poměr počtu bezbariérových vozů podle druhu dopravy a typu vozidel. V regionální železniční dopravě podle nařízení vlády musí alespoň jedno vozidlo v rámci soupravy umožňovat přepravu osob se zhoršenou schopností pohybu.

V městské hromadné dopravě by podle schváleného materiálu měla být alespoň polovina autobusů bezbariérová a v regionální dopravě požaduje minimálně jeden bezbariérový autobus z deseti. Nízkopodlažní by měly být i všechny nové vozy tramvají a trolejbusů.

V příštím roce České dráhy plánují do provozu nasadit další bezbariérové soupravy. Podle ČD mohou cestující očekávat rozšíření Regionov do všech regionů, na Liberecku a Vysočině se objeví nové nízkopodlažní soupravy RegioShuttle RS1.

Podle dřívějšího odhadu Českých drah společnost v loňském roce za modernizaci vozidel utratila 5,6 miliardy korun. Pro letošní rok plánuje do obnovy investovat minimálně 7,1 miliardy Kč. Rozsah investic by se však mohl zvýšit až na 8,6 miliardy korun, pokud si ČD zajistí financování nových projektů a dostanou k nim souhlas od představenstva firmy.

Modernizaci vozového parku Českých drah umožnily dlouhodobé smlouvy o provozu osobní dopravy z roku 2009 a souvisí s očekávaným nástupem konkurence na železnici.

Předváděcí jízda RS1 v Jihlavě
Zdroj: Luboš Pavlíček/ČTK
Vydáno pod