Vlak nacouval do budovy žižkovského nádraží. Náhoda?

Praha - Kuriózní nehoda se stala v sobotu na pražském žižkovském nákladovém nádraží. Vlak tam nacouval přímo do administrativní budovy a projel až do místností. V lednu tento objekt zařadil ministr kultury mezi památky, proti rozhodnutí se odvolal jak majitel, tak i investor. Ten má totiž v úmyslu v místě vybudovat rezidenční centrum a jeho projekt počítá s tím, že stavba půjde k zemi. České dráhy však poškozenou administrativní budovu opraví, informoval o tom mluvčí ČD Radek Joklík.

Zastupitelé Strany zelených se domnívají, že budova mohla být nabourána záměrně. „Indicie k tomu, že to byl úmysl, žádné nemám, ale opravdu ta souhra toho, že zrovna probíhá řízení o zapsání na kulturní památku, nahrává tomu, že by to úmysl být mohl,“ řekl opoziční zastupitel za Prahu 3 Ondřej Rut (SZ). V místě totiž developeři plánují rozsáhlou výstavbu, které by měla administrativní budova ustoupit.

ČD ale jakýkoliv záměr odmítají. „Ten vlak byl plný vložek, takže představa, že bychom chtěli zničit budovu vlakem plným vložek, je naprosto nesmyslná,“ uvedl mluvčí ČD Cargo Roman Jandík. Podle Joklíka poškozenou budovu prohlédl statik. Statika objektu prý není narušena a bude možné jej opravit.

Nehoda se stala v sobotu před 16:00, kdy vagon nákladního vlaku vykolejil a narazil do budovy. Celková škoda byla předběžně vyčíslena na téměř 1,7 milionu korun. Podle předběžných informací Drážní inspekce pracovníci drah s největší pravděpodobností porušili drážní předpisy. Zatím to vypadá, že selhal posunovač. Ten měl strojvůdci ukázat, že dál by už couvat neměl, s domem na konci kolejí ale asi nepočítal.

Plány radnice Prahy 3 a Českých drah už přitom s budovou nepočítají zhruba pět let. Proti lednovému vyhlášení budovy kulturní památkou podali rozklad. O žižkovském nákladovém nádraží se v posledních letech mluví mimo jiné v souvislosti s jeho přestavbou na objekty s byty a kancelářemi, proti čemuž protestují památkáři a místní občanská sdružení. „Městská část počítá, že středem vlakového nádraží by měla být prodloužená ulice Olšanská,“ doplnil mluvčí Prahy 3 Jan Sotona.

„Tento objekt podle posudků, které máme v ruce, podle názoru magistrátu města Prahy, podle názoru Prahy 3 není architektonicky ani historicky tak hodnotný, aby měl být vyhlášen památkou,“ řekl Joklík. Primárně jde o skladový železobetonový komplex, který v případě zrušení žižkovského nákladového nádraží bude bránit dalšímu urbanistickému rozvoji celé této lokality, doplnil mluvčí ČD. Podle Dana Merty ze sdružení Tady není developerovo je pro zachování stavby 99 procent odborné veřejnosti.

Nádražní budovy a infrastruktura chátrají už téměř devět let. Památkáři chtějí funkcionalistickou průmyslovou stavbu opravit a zachovat pro další generace. Plánované projekty výstavby na nádraží chce přehodnotit i koalice, která vzešla z loňských říjnových voleb. Rozkladová komise ministerstva kultury, která o statusu kulturní památky rozhodne, zasedne na konci tohoto týdne.

Vlak nacouval do místnosti
Zdroj: ČT24