Středočeský kraj zrušení tisíce spojů přežil

Praha/Kladno – Počínaje dneškem přestal Středočeský kraj dotovat 1 196 regionálních autobusových spojů, a řada linek proto vůbec nevyjela. Kraj svůj krok obhajuje tím, že letos může autodopravcům kvůli dopadům vládních škrtů vyplatit na dotacích o 120 milionů korun méně. Navzdory obavám, že dnešek povede ke komplikacím v cestě do zaměstnání a do škol, větší kolaps se nekonal. Po protestech starostů navíc některé z původně odstavených autobusů přeci jen vyjely. Seznam spojů, na něž kraj ode dneška již finančně nepřispívá, naleznete zde.

„Víme, že z dotovaných spojů se zhruba deseti procentům k 1. únoru odebírají dotace,“ řekl již včera hejtman David Rath. Bude tak podle něj na uvážení jednotlivých dopravců, zda spoj zruší, nebo zachovají. Někde jim třeba pomohou dotace od obcí. „My v podstatě jen na některé spoje přestáváme dávat dotaci. Pokud je bude autodopravce provozovat sám, protože jsou například ziskové, tak jedou zítra dál,“ dodal hejtman. Ze stávající situace viní Nečasovu vládu a její škrty. Tvrdí, že jiné kraje už omezily veřejnou dopravu loni, další k tomu budou přinuceny příští rok.

Zrušeny dnes byly především méně problematické spoje, například ranní spoj ze Strašic do Prahy, kterým jezdilo málo lidí. Ode dneška si musejí přivstat a cestovat autobusem, který vyjíždí o půlhodiny dříve. Lidé se v obci budou muset obejít i bez dalších tří méně vytížených spojů. Důležité ranní a odpolední spoje ale podle Roztočila zůstaly po výhradách starostů zachovány.

Starostové křičí: Měli jsme málo času

Problémy však byly s jízdními řády, které mnohde zůstávaly neaktualizované. Jejích přelepení je přitom povinností dopravce. Ti však tvrdí, že na změnu měli málo času.

Seznam omezovaných spojů dostali starostové na stůl začátkem ledna a do dvanácti dnů se měli vyjádřit. I podle nich šlo však o krátkou lhůtu na tak složitý problém. A i když připomínky poslali, do poslední chvíle netušili, jestli autobusy vyjedou, nebo ne. „Bylo to zkrátka pozdě oznámené – špatný způsob komunikace. Do dneška mě nikdo nijak písemně neinformoval, co a jak. Dostali jsme pouze jeden dopis a tím to skončilo,“ upozornil starosta Zlonice Rudolf Čížek. S tím ale David Rath nesouhlasí: „V tom samozřejmě není zmatek, vždyť my jsme jednoznačně metodiku vypracovali tak, jak ji stanovuje i zákon.“

Spoje nadále zůstávají kostlivcem ve skříni

Spoje, k nimž měli starostové nejvíce výhrad, přijdou nejspíš na řadu teprve v druhé, březnové vlně. To ovšem budou jednání dopravců s krajem kvůli nárokům starostů podle všeho komplikovanější. Například na Příbramsku a Neratovicku dnešním dnem zcela zmizela z jízdních řádů přibližně stovka spojů. Kraj jich sice přestal dotovat více, pomocnou ruku ale nabídli někteří starostové. „S některými obcemi se podařilo dohodnout, že si část spojů převzaly do své správy a budou je financovat,“ uvedl obchodní ředitel společnosti Veolia Transport Praha Michal Zemek.

Podle něj bylo zatím zrušeno to, co bylo pro obce nejméně bolestné. Spornější věci tudíž zůstávají nedořešeny. „Je tam ještě stále velké množství otazníků nad některými spoji. Do termínu dalších změn bychom se měli dohodnout, co s tím zbytkem,“ dodal Zemek. Hejtman David Rath (ČSSD) uvedl, že zbývá jednat o 40 procentech z celkového balíku spojů, které kraj již dále nehodlá dotovat.

Situace není dořešena například na Mladoboleslavsku, Kolínsku či Nymbursku. Jízdní řády společností Transcentrum Bus, která zajišťuje dopravu na Mladoboleslavsku, a Okresní autobusové dopravy Kolín, která působí na Kolínsku a Nymbursku, zůstaly zatím beze změn. „Uskuteční se další jednání s krajským úřadem. Kolik spojů omezíme, proto nyní nedokážu říct,“ uvedl Jan Schödlbauer ze společnosti Transcentrum Bus.

Společnost ČSAD Střední Čechy, působící na Mělnicku a v okrese Praha-východ, zruší od 7. února linku z Prahy do Milovic přes Lysou nad Labem. „Další krajem neobjednané spoje jsme nezrušili, provozujeme je dál a oslovujeme obce, zda-li o ně mají zájem,“ uvedl Aleš Jakoubek z ČSAD Střední Čechy. Jedná se podle něj o 23 večerních nebo víkendových spojů.

Lidé z Kmetiněvsi a Zlonic asi zůstanou ve Slaném

Právě večerní spoj způsobil s dnešním dnem vrásky na čele starostům Kmetiněvsi a Zlonic. Spoj, který do obcí odjížděl po 22. hodině ze Slaného, totiž skončil. Ve městě přitom pracuje řada místních obyvatel.

„Lidé, kteří pracují do deseti hodin, se už nedostanou do Zlonic. Poslední vlak jede v 19.33, což je taky špatné – každý nemá na to, aby měl auto,“ podotknul starosta Zlonic Rudolf Čížek. „Člověk přijde o zaměstnání, protože nebude mít šanci jak se dostat ze zaměstnání. Zaměstnavatele tyto problémy samozřejmě nezajímají a já ho pošlu na pracák,“ kritizoval zrušení spoje starosta Kmetiněvsi Luděk Kvapil. „Naše rozpočty jsou v současné době už tak napnuté, že nemáme šanci hradit si sami dopravu,“ dodal.

„Jde o poměrně hodně zrušených spojů, takže nevylučuji, že může dojít k nějakému jednotlivému problému. Není ve fyzických silách 7 zaměstnanců s každým jednotlivým starostou řešit jeho problematiku,“ konstatoval hejtman Rath.

A co v budoucnu?

Podobný problém jako v Kmetiněvsi by do budoucna mohli mít i lidé ze Mšena, kteří cestují večer za prací do mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. Mšeno podle radnice oželí spoje, které nejsou tak využité. „Některé, které jsou klíčové pro školy nebo dopravu do zaměstnání, hájíme zuby nehty,“ uvedl starosta Martin Mach. Přispívat na ně ale město nehodlá, protože na to nemá v rozpočtu peníze. Podle zjištění není objednáno ani večerní spojení mezi Mělníkem a Byšicemi, problém s dopravou do zaměstnání by tak mohli mít pracovníci Vitany Byšice.

Pokud obce nebudou mít zájem o hrazení prokazatelné ztráty, ČSAD Střední Čechy se rozhodne, zda spoje zruší, nebo je bude provozovat ve vlastní režii. V druhé vlně půjde na Mělnicku o více linek a spojů v mnohem choulostivějších časech v pracovních dnech. „Situace se neustále vyvíjí, nejsem schopen říci, co nakonec kraj objedná nebo neobjedná,“ řekl Aleš Jakoubek z ČSAD Střední Čechy.