Klimatizace je výsadou dálkové dopravy

Praha – Uprostřed zimy je těžké představit si letní vedra. Přesto nás za několik měsíců opět čekají. Obvyklou ochranou před teplem je klimatizace – ta je stále rozšířenější i v dopravě. Zatímco při nákupu auta si může každý vybrat, zda klimatizaci chce nebo ne, ve veřejné dopravě si vybrat nelze – většinou totiž není z čeho. Velká část hromadných dopravních prostředků v Česku klimatizovaná není a především v regionální dopravě s ní dopravci často ani nepočítají.

Zatímco do vagonů určených pro vlaky Intercity, kterými lidé cestují několik hodin, České dráhy postupně klimatizační jednotky přidávají – a některé vozy je mají už z výroby – při plánované rekonstrukci rychlíkových vagonů se s ní nepočítá. Klimatizace chybí také ve zrekonstruovaných motorácích – v Regionovách i velkých motorových vozech, jejichž poslední série byla dokončena před pěti lety.

Regionální doprava chladit nepotřebuje

Po razantním nástupu společnosti Student Agency je stále méně představitelné, že by autobus na dálkové lince neměl klimatizaci. Pro regionální linky ale dopravní společnosti často nakupují neklimatizované autobusy – a to přesto, že výrobci obvykle nabízejí i klimatizovanou verzi většiny svých modelů. Klimatizační jednotka tak chybí moderním mercedesům společnosti Icom, části loni zakoupených irisbusům dopravce ČSAD Střední Čechy a stejně tak většině sorů společnosti Busline určených pro regionální provoz.

Zatímco rychlíkové vagony jezdí až 140kilometrovou rychlostí a regionální autobusy i devadesátkou, prostředky městské hromadné dopravy se po městě doslova plouží: Sotva se rozjedou, je tu zastávka, potom semafor, následně začíná kolona… Vozidla se rychle zahřívají, ale dopravci na tepelnou pohodu cestujících mnoho nemyslí. Klimatizace vozů MHD v Česku takřka neexistuje. Nejsou jí vybaveny ani nejnovější tramvaje od Škody, které kupují brněnský a pražský dopravní podnik, s dosazením klimatizace se nepočítá ani při rekonstrukcích starých tramvají. Ani nové městské autobusy většinou klimatizované nejsou.

Moc drahá „hračka“

Proč? Dopravci se shodují – klimatizace je drahá. Přístup jednotlivých společností se ale liší. Například pražský dopravní podnik nedosazuje klimatizaci do prostoru pro cestující vůbec (klimatizováno je u nových vozidel pouze stanoviště řidiče). Podle mluvčí společnosti Ilony Vysoudilové nejde pouze o to, že dosazení klimatizace je drahé a prodraží se také její provoz. Dopravní podnik je přesvědčen o tom, že vzhledem k tomu, že jsou stanice blízko po sobě a často se otevírají dveře, nebyla by klimatizace příliš efektivní.

České dráhy naproti tomu v nově vyráběných vozidlech určených pro regionální dopravu klimatizaci chtějí – je například v motorácích Regioshuttle nebo elektrických jednotkách City Elefant. „U kompletně nově konstruovaných a vyráběných vozidel nepředstavuje dosazení klimatizace komplikaci ani výrazné navýšení nákladů,“ upozorňuje mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Naproti tomu do rekonstruovaných rychlíkových vagonů dráhy klimatizaci nechtějí – kromě nákupu samotného chladicího systému je totiž potřeba značný zásah do konstrukce vagonu. „Jde například o dosazení nových výkonnějších energetických zařízení, přestavbu vzduchotechniky, výměnu oken a další zásahy do konstrukce a interiéru vozů,“ shrnuje mluvčí Šťáhlavský.

Rozdíl ceny dokládá mluvčí rozdíly mezi jednotlivými rekonstrukcemi, které ČD v současnosti připravují – zatímco rekonstrukce každého vagonu pro vlaky Intercity (dostanou klimatizaci, ale také uzavřený odpadní systém) přijde společnost zhruba na 22 milionů korun, v případě rekonstrukce rychlíkových vagonů (bez klimatizace) zaplatí dráhy pouze 5 milionů za kus. Komplexní rekonstrukce vagonu (s klimatizací) pro regionální dopravu, kterou objednala Železniční společnost Slovensko, potom přišla dopravce v přepočtu asi na 15 milionů korun.

  • Regionální autobusy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2230/222937.jpg
  • Tramvaj autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2275/227491.jpg
  • Regionova autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2127/212660.jpg
  • Eurocity autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1673/167254.jpg