Měchenická a hřenská silnice se otevřou, blokovaly je kameny

Praha – Silnice mezi pražskou Zbraslaví a Měchenicemi bude od zítřejšího rána opět průjezdná, autobusy začnou opět jezdit podle platných jízdních řádů. Rozhodla o tom dnes speciální krajská komise. Minulý týden se na ni sesunula skála a vytížená komunikace musela být uzavřena. O týden dříve došlo k podobnému sesuvu na téže silnici také mezi Davlí a Štěchovicemi. Podle geologů už další bezprostřední zřícení větších kusů skály nehrozí. Středočeský kraj uvažuje o sanaci skály, která by ale byla finančně velmi náročná. Ministerstvo životního prostředí zase zaplatí sanaci uvolněné skály ve Hřensku, která už měsíce blokuje silniční spojení do sousedního Německa.

Zatímco u Davle byla nebezpečná skála zabezpečena sítí, nad vranskou přehradou zatím horolezci udělali jen to nejnutnější. „V této lokalitě byla provedena pouze pasivní opatření. Byly odstraněny bezprostředně nestabilní bloky, které hrozily zřícením,“ popsal Dušan Dufka, ředitel horolezecké společnosti Strix, která na obou skalách nad středočeskou silnicí zasahovala.

Tání může opět uvolnit kameny

Zabezpečení skály ale bude mít zřejmě jen prozatímní účinek a sesuv se může brzy opakovat. „Vzhledem k tomu, že hornina je hodně porušená, ke skalnímu zřícení může dojít kdekoli v této rozsáhlé oblasti,“ přiblížil geolog Pavel Tichý. Nebezpečí hrozí zejména tehdy, až se oteplí a promrzlý masiv se táním začne uvolňovat. Řidiči by proto měli projíždět opatrně.

Ačkoli počasí není sesuvem „vinno“ samo, jeho působení je klíčové. „Vlivů se kombinuje více – počasí, velký vliv mají kořeny rostlin, především stromů a náletové vegetace, která svými kořeny rozšiřuje pukliny a spáry, jež jsou v hornině. Následně tam zatéká voda a působením mrazu a následného rozmrzání dochází k rozvolňování horniny a k následnému pádu směrem do údolí a na silnici,“ upozornil Pavel Tichý.

„Kdyby se uvolnil větší masiv skály, tak je to napojeno na čidla, začne to tam houkat, svítit, jsou tam semafory, které ihned ohlásí červenou barvou zákaz vjezdu do daného prostoru,“ uvedl ředitel krajské správy a údržby silnic Pavel Čihák.

Sanace skály je nevyhnutelná

Sanace, která by byla nejvhodnějším řešením situace ohrožující povltavskou silnici, by byla drahá. Středočeský kraj odhaduje její cenu až na miliardu korun. Sanace nejhorších úseků vyjde v první fázi zhruba na 200 milionů korun a začne se nejdříve příští rok na jaře. „Na kraji zasedá skupina nezávislých odborníků, která by měla stanovit tyto postupy,“ uvedl horolezec Dušan Dufka. Upozornil ale, že ani sanace skály nemůže stoprocentně zajistit, že na silnici už nikdy kameny padat nebudou. „Sanace je soubor jednotlivých opatření, která by měla dát rizika na únosnou mez. Stoprocentního zabezpečení zejména z ekonomických důvodů nelze dosáhnout,“ řekl Dufka.

Do šesti týdnů se otevře i silnice ve Hřensku

Ministerstvo životního prostředí uvolní skoro pět milionů korun na pomoc Hřensku. Zaplatí sanaci uvolněné skály, která už měsíce blokuje silniční spojení do sousedního Německa. Podle hejtmanky Ústeckého kraje Jany Vaňhové (ČSSD) bude silnice průjezdná do pěti až šesti týdnů. Silničáři tvrdí, že by se měl o problém starat Národní park České Švýcarsko. Jeho správci naopak, že majitelé silnice. Nakonec ministerstvo životního prostředí uvolnilo miliony korun z krizového fondu.

  • Dopravu na silnici II/102 jižně od Prahy zastavil sesuv skály. autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2256/225518.jpg
  • Hřensko autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2271/227026.jpg