Přechod na nový jízdní řád se Polákům nepovedl

Varšava – Zavedení nového jízdního řádu na počátku tohoto týdne uvrhlo polské železnice do chaosu. Výsledkem nebyla pouze zpoždění, ale dokonce i předčasné odjezdy – ty přitom mají být pro železničáře tabu. Cestující přitom často zůstali zcela bez informací. Provozní zmatek ještě zhoršily silné sněžení a mráz, které zasáhly Polsko krátce po změně grafikonu. Situace neunikla ani vrcholným politikům a jejich zloba dopadla na hlavy tří společností, které za železniční provoz odpovídají. Ředitelé však nebyli odvoláni, ministr infrastruktury jim pouze nedá celoroční prémie.

Nový jízdní řád vlaků začal v celé Evropě platit 12. prosince. Pro polské cestující tak začal „malý horor“, jak zhodnotil situaci jeden z nich. Například v Katovicích oznámili železničáři, že podle nového grafikonu některé vlaky odjedou z nástupiště číslo pět. Cestující však vzápětí zjistili, že nádraží má pouze čtyři nástupiště. Jinde zase strojvedoucí vůbec nedbali jízdního řádu, v Poznani si jedna ze zmatených cestujících postěžovala deníku Dziennik-Gazeta Prawna, že ač přišla na nádraží čtvrt hodiny před oznámeným odjezdem svého vlaku, byl už pryč.

Ani ti, kdo se do vlaku dostali, neměli na růžích ustláno. „Koupil jsem si místo v první třídě z Vratislavi do Varšavy, ale zjistil jsem, že sedadlo s takovým číslem ve vagonu není,“ popsal další z postižených cestujících. Nakonec musel cestovat v přeplněné boční chodbě.

Polské železnice se snaží uvést věci do pořádku. Cestujícím se odpovědné společnosti omluvily prostřednictvím celostránkových inzerátů v novinách. Ředitelé společností, které jsou součástí státem ovládané skupiny PKP, stejně jako jejich zástupci navíc budou ke konci roku o několik desítek tisíc zlotých (stovek tisíc korun) chudší oproti svému dřívějšímu předpokladu. Ministr infrastruktury Cezary Grabarczyk je prohlásil za viníky železničního chaosu a rozhodl, že nedostanou celoroční prémie. „Odpovědnost nesou šéfové společností spadajících pod PKP, protože to oni měli na starost zavedení nového jízdního řádu,“ řekl ministr.

„Jde jen o PR, které má uklidnit cestující,“ řekl k trestu pro šéfy PKP Adam Grzeszak z ekonomické redakce předního polského týdeníku Polityka. „Polské dráhy jsou nereformovatelnou organizací, kde se nějaké změny dějí buď velmi pomalu, nebo vůbec,“ tvrdí. Stát, který je vlastníkem PKP, si s touto společností podle něho neví rady.