Nová lokomotiva odvezla slavnou Hungarii do Břeclavi

Praha – Takřka neslyšně opustila pražské hlavní nádraží krátce před jednou hodinou odpoledne nová elektrická lokomotiva typu 109E od plzeňské Škody, která poprvé vedla osobní vlak. Zbrusu nový stroj odvezl z Prahy do Břeclavi slavný vlak Hungaria, který od roku 1960 jezdí mezi Berlínem, Prahou a Budapeští. Dnes musí novou lokomotivu na hranicích se Slovenskem vystřídat jiný stroj, Škoda 109E zatím jezdí v Česku pouze ve zkušebním provozu a za hranice nesmí. V budoucnu by pro ni však neměl být problém táhnout Hungarii v celé její trase z Berlína až do Budapešti.

První jízda lokomotivy, kterou Drážní úřad označil řadou 380, neproběhla bez komplikací. Původně měla ve 12:39 odvézt z Prahy do Břeclavi docela jinou soupravu. Protože ale vlak Hungaria (s pravidelným odjezdem z Prahy v 11:39) přijel z Německa více než s hodinovým zpožděním, původně očekávaná souprava odjela s hodinovým předstihem a naleštěná lokomotiva 380.008-3 se nečekaně postavila do čela slavného vlaku.

Od krachu k úspěšné zakázce

Byla to jedna z nejmenších komplikací dlouhého vývoje nové elektrické lokomotivy. Poslední elektrická lokomotiva, kterou ve Škodě vyvinuli, vznikla na přelomu 80. a 90. let, poté se plzeňský podnik potácel ve finančních potížích a významnější zakázky získal až v novém století.

V roce 2004 vyhrála Škoda ve výběrovém řízení Českých drah na dodávku dvaceti univerzálních třísystémových elektrických lokomotiv. Projekt Škody 109E zvítězil především díky nižší ceně nad nabídkou Siemensu na dodávku strojů typu ES64U4c (tzv. Taurus). Ačkoli ani jedna z lokomotiv tehdy ještě neexistovala, byl vývoj Siemensu podstatně dál – nový čtyřsystémový Taurus vycházel z tehdy již existující dvousystémové verze. V Plzni připravovali novostavbu. Věřili však, že stihnou svou lokomotivu postavit podobně rychle jako Siemens svůj nový stroj – prototyp měl být hotov v roce 2006 a předán do konce roku 2008 s tím, že dodávka bude kompletní v roce 2009.

Na světle světa

Vývoj zpozdila Technická směrnice pro interoperabilitu (TSI) z roku 2005, ve které Mezinárodní železniční unie (UIC) zpřísnila bezpečnostní požadavky. Zatímco Siemens svůj nový Taurus stihnul dodělat ještě před změnou normy, Škodě se to nepodařilo. Projekt se proto musel změnit a prototyp opustil výrobní halu až v létě 2008 a veřejnosti se představil v září téhož roku na berlínském veletrhu Innotrans. Až do jara 2010 probíhaly zkoušky na okruhu v Cerhenicích, současně Škoda vyráběla další kusy.

Na konci května se lokomotivy řady 380 konečně vydaly na širou trať. Dostaly povolení ke zkušebnímu provozu na veřejných drahách, ale pouze s nákladními vlaky. Půl roku proto jezdily ve službách ČD Cargo, s nákladními vlaky byly k vidění po celé republice. S novým jízdním řádem s novými lokomotivami začaly počítat i České dráhy – prozatím k provozu vnitrostátních vlaků mezi Prahou a Brnem, resp. Břeclaví.

Dodávka má oproti původnímu plánu dvouleté zpoždění, poslední lokomotivu předá Škoda dopravci až v příštím roce. Navíc ještě není dokončen schvalovací proces v Česku ani v zahraničí, kam by řada 380 měla v příštích letech jezdit.