Magistrála v Praze bude za muzeem v tunelu, kolaps prý nehrozí

Praha - Severojižní magistrála, která protíná centrum Prahy, v budoucnu přijde o dva jízdní pruhy. Místo nynějších tří v každém směru bude mít ve středu metropole dva. Povede pouze za Národním muzeem, a to v tunelu. Při stavebních pracích podle radního Radovana Šteinera (ODS) kolaps dopravy ve městě nehrozí. Podmínkou jejich zahájení je, že bude uvedena do provozu severozápadní část vnitřního automobilového okruhu mezi Malovankou a křižovatkou Pelc-Tyrolka a jižní část vnějšího obchvatu mezi plzeňskou a brněnskou dálnicí.

Podle dnešního Deníku se na převedení magistrály pod zem dohodly vláda, ministerstva kultury a dopravy a magistrát v souvislosti se společnou podporou opravy Národního muzea a jeho propojení s budovou někdejšího Federálního shromáždění. Memorandum k tomu bude podepsáno 29. dubna.

Plán na převedení magistrály za muzeum magistrát představil před třemi lety. Cílem je propojit Václavské náměstí s muzeem a pěším bulvárem s Vinohradskou třídou. „Vrátí se prvorepublikové korzo mezi Vinohradskou a Václavským náměstím,“ řekl radní Prahy 1 Filip Dvořák (ODS). Kapacita silnice by se snížila ze současných 85 000 na 50 000 automobilů denně. Celý prostor by se podle městských politiků „zlidštil“.

Odborníci vypracovali dvě možnosti zrušení magistrály před muzeem. Podle jedné by vedla za budovou po povrchu, podle druhé v tunelu. Dále se zabývali podpovrchovou variantou. Silnice by měla být pod zemí v úseku mezi náměstím I. P. Pavlova a Hlavním nádražím. „Půjde o jakýsi tubus či kolektor, který bude zavěšen a odpružen, což minimalizuje vibrace a hluk,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Náklady na rekonstrukci muzea se odhadují na 4,5 miliardy korun. Náklady na výstavbu tunelu podle Hanzelky nepřesáhnou deset miliard korun, budou se na nich podílet všechny úřady. Předpokládá se, že ministerstvo dopravy, respektive Státní fond dopravní infrastruktury, dá čtyři až osm miliard, sdělil mluvčí ministerstva.

Stavební práce by měly začít někdy v roce 2011. Potrvají podle odhadů dva až tři roky. Samotná oprava budovy muzea by prý bez vyřešení dopravy v okolí neměla smysl.