Handicapovaní chtějí pražskou MHD bez bariér

Praha - Bariéry pro vozíčkáře a zdravotně postižené z městské hromadné dopravy v Praze stále nemizí. Navzdory slibům pražských politiků v kampaních. Občanské sdružení Asistence a Jedličkův ústav už zahájily velkou podpisovou akci. Petici chtějí předat novému primátorovi. Otevřený dopis vedení Prahy je zveřejněn také na internetu. Politické strany vyvolávaly hesla o dopravě bez bariér za osm a některé dokonce za čtyři roky.

Sdružení Asistence chce politikům jejich sliby připomenout tak, aby se místo slov začalo na odstraňování překážek konečně pracovat. Výzvu už podepsaly více než 4 tisíce lidí.

„Obsahuje to přesně ty konkrétní body, které je potřeba naplnit. Splnit sliby předvolební, a to zejména v oblasti přístupnosti metra,“ uvedl Erik Čipera z občanského sdružení Asistence.

Reportáž Gabriely Ulvrové a Barbory Jelínkové (zdroj: ČT24)

Nová vláda na pražském magistrátu zahrnula otázku přístupné MHD do programového prohlášení. „Určitě s tím počítáme, byla to jedna z věcí, na které jsme se při těch vyjednáváních naprosto jednoznačně shodli,“ řekl místopředseda pražské ČSSD Karel Březina. Podle kandidáta na primátora Bohuslava Svobody (ODS) je to součást koaliční smlouvy.

Handicapovaní upozorňují na to, že 25 stanic metra zůstává pořád bariérových. Naposledy se podařilo upravit přestupní uzel na Florenci v roce 2006. Pokud by se v tomhle tempu pokračovalo, bylo by metro bez bariér za 100 let. Nejakutnější jsou podle handicapovaných hlavně stanice I. P. Pavlova, Můstek a Anděl.

Sedm nejpalčivějších problémů v pražské MHD:

  • 25 bariérových stanic metra
  • desítky tramvajových zastávek s výstupem do vozovky
  • malé procento nízkopodlažních vozů tramvají a autobusů
  • bariérové a úzké ostrůvky tramvajových zastávek
  • mezera mezi nástupištěm a vozem metra
  • nedostatečné značení bezbariérových vstupů do metra
  • chybějící vodicí linie pro nevidomé na nástupištích metra

„Nemůžete svobodně kdykoli kdekoli nasednout na městkou hromadnou dopravu a jet kam chcete,“ uvedl koordinátor Jedličkova ústavu Radek Musílek.

Potíže jsou i v povrchové dopravě. Handicapovaní si stěžují na chybějící nástupní ostrůvky, dlouhé intervaly mezi nízkopodlažními spoji i na to, že na některých linkách takové autobusy a tramvaje nejezdí skoro vůbec.

Podle sdružení Asistence odstranění stávajících bariér ve veřejné dopravě učiní Prahu lepším místem pro život nejen lidí s postižením, ale i rodin s malými dětmi, seniorů a vůbec nás všech.