Obchvat Frýdku-Místku má povolení, příprava stavby pokračuje

Frýdek-Místek - Krajský úřad v Ostravě v těchto dnech potvrdil s několika změnami původní územní rozhodnutí, které vydal frýdecko-místecký magistrát a příprava výstavby silničního obchvatu Frýdku-Místku tak může pokračovat, informovala o tom Renata Chrástková z odboru územního plánování, stavebního řádu a kultury krajského úřadu. Získat povolení se nedařilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli soudním sporům s ekology. Obchvat má výrazně ulevit frekventovanému centru Frýdku-Místku od kamionů a celkově zlepšit dopravní situaci ve městě, kterým denně projede přes 40 000 aut. Průtah je dlouhodobě přetížený i kvůli blízkosti automobilky Hyundai.

Náměstek primátorky Frýdku-Místku Michal Pobucký (ČSSD) řekl, že získání územního rozhodnutí pro stavbu jižní varianty obchvatu je pro město velmi dobrá zpráva. „Z pohledu města je to obrovská výhra, byly velké problémy ho dostat,“ konstatoval Pobucký. „Pokud nabude rozhodnutí právní moci, mohou se učinit další kroky k získání stavebního povolení pro obchvat,“ uvedla Chrástková.

Investor stavby, ŘSD, bude pokračovat ve výkupech pozemků. Podle ředitele ostravské správy ŘSD Lubomíra Hýbla je zatím velmi složité odhadnout, kdy by mohla začít samotná stavba obchvatu. Náměstek primátorky Frýdku-Místku řekl, že vyvlastňovací úřad musí ještě vykoupit zhruba 20 procent pozemků. Ministerstvo i ŘSD podle něho v současné době přepracovává projektovou dokumentaci obchvatu, aby jeho stavba byla levnější.

Vydané územní rozhodnutí frýdecko-místeckým magistrátem, které potvrdil krajský úřad v odvolacím řízení, napadlo žalobou u Krajského soudu v Ostravě ekologické sdružení Beskydčan. Podle ekologů byla v územním řízení zvolena jižní varianta obchvatu, která zasahuje do chráněného území Natura 2000 - Niva Morávky. Také protestovali kvůli tomu, že úřady špatně posoudily vliv stavby na životní prostředí.

Soud částečně žalobě ekologů vyhověl a krajskému úřadu nařídil, aby se odvoláním proti územnímu rozhodnutí začal zabývat znovu. Podle Chrástkové se však úřad zabýval pouze tím, jestli je možné stavbu v plánované trase vést. Dodala, že i podle posuzování vlivu staveb na životní prostředí vyšla nejlépe jižní varianta obchvatu města. Sdružení Beskydčan navrhovalo vést obchvat severní trasou nebo postavit pod městem tunel.