O obnovenou Zubrnickou lokálku mají cestující velký zájem

Zubrnice (Ústecko) - První tři dny provozu na obnovené lokální železniční trati z Velkého Března do Zubrnic na Ústecku provázel velký zájem cestujících. Ve čtvrtek, v sobotu a v neděli tam lokálka přepravila 2 724 cestujících a zřejmě se alespoň nakrátko stala jedinou ziskovou lokálkou v Česku, informoval o tom předseda Zubrnické museální železnice (ZMŽ) Martin Kašpar. Veškerý zisk plánuje ZMŽ okamžitě investovat do dalších oprav. Lokálku znovu oživili právě nadšenci ze spolku ZMŽ, kteří ji budou nadále spravovat a také na ní jezdit se svými historickými vozidly.

Velký zájem cestujících byl patrný zejména ve čtvrtek, v den státního svátku, a tedy pracovního volna. Tři páry vlaků přepravily tam i zpět přes 500 lidí, z nichž někteří vůbec nenašli místo k sezení a čtyřicetiminutovou cestu z Ústí nad Labem stáli. Původní souprava složená ze dvou motorových vlaků typu M131.1 a jednoho vloženého vozu nestačila. Zájem cestujících příliš nezeslábl ani o víkendu, a tak přibyl ještě jeden vůz a lokomotiva.

Lokálka původně vznikla v roce 1890, vedla až do Úštěka a vozil se po ní chmel i hnědé uhlí. Po odsunu sudetských Němců na konci druhé světové války ovšem celé České středohoří začalo hospodářsky upadat a trať se přestala vyplácet.

Podle Kašpara bylo celkem za první tři dny přepraveno 2 724 cestujících. Uvedené číslo je součtem ze všech 18 vlaků a nezahrnuje děti do šesti let, které měly dopravu zdarma.

Organizátoři šli do celého víkendu na vlastní riziko a bez jakýchkoli dotací. „Výtěžek akce bude po odečtení nákladů směřovat do oprav trati a dokončovacích prací na vozovém parku. Po stránce výkonů je to asi akce ojedinělá, která se příliš často opakovat nebude,“ přiznal Kašpar. I díky velkému zájmu prý ZMŽ chystá další vlaky na víkend 13. a 14. listopadu, kdy se v tamějším skanzenu konají zabijačky.

Zubrnická lokálka je zřejmě vůbec první lokálkou v českých zemích, o jejíž záchranu začali nadšenci bojovat. Zrušena byla už v roce 1978 a snaha o její obnovu od té doby stále sílila. Vlaky s cestujícími na ni ovšem směly jen na několik víkendů v roce 1993. Torzo zrušené trati se šestikilometrovým dochovaným úsekem koupili v roce 2008 od Správy železniční dopravní cesty za asi 1,6 milionu korun.