ČSSD: Řízení do 0,24 promile by nemělo být přestupkem

Praha - Řízení pod vlivem alkoholu by do 0,15, či 0,24 promile nemělo být podle ČSSD přestupkem. Sociální demokraté žádají policejního prezidenta, aby v tomto smyslu vydal metodický pokyn, kterým by se pak řídili policisté. Řidič, který nadýchá do 0,24 promile, podle bezpečnostního experta ČSSD Jeronýma Tejce údajně stejně nemůže být kvůli odchylkám v měření potrestán. Šéf dopravní policie Leoš Tržil ale dnes uvedl, že nízkou hladinu alkoholu v krvi v žádném případě tolerovat nechce. Odmítá zrušit i povinnost, aby se při každé silniční kontrole dělala dechová zkouška.

Tejc nechá na posouzení odborníků, jaká přesně by měla být hranice pro přestupek, zda 0,15, či 0,24 promile. Komunisté podle svého poslance Pavla Hojdy žádost ČSSD podpoří. ODS návrh jednoznačně odmítla. „Vystavení 'generálního pardonu' policejním prezidentem by nevedlo k ničemu jinému než ke snížení obav z požití alkoholu před jízdou, a tedy k razantnímu nárůstu počtu řidičů pod vlivem alkoholu,“ uvedl místopředseda ODS Petr Bendl. Připustil sice, že v určitých případech je možné naměřit řidiči alkohol v krvi, aniž před jízdou požil alkohol, tyto případy je ale podle něj nutné řešit ze strany policie rozumným přístupem: „Zejména v návaznosti na technické vlastnosti měřicích přístrojů, ale rozhodně ne všeobecnou předběžnou tolerancí.“

Nařízení o dechové zkoušce při každé silniční kontrole platí od 1. ledna. Dopravní policisté tak chtějí předejít vysokému počtu nehod pod vlivem alkoholu. Za odmítnutí dechové zkoušky hrozí vysoké sankce - pokuta až 50 tisíc korun a zákaz řízení až na dva roky. Nové nařízení policie si ale ihned našlo své kritiky. Senátor Vladimír Dryml už kvůli tomu například podal trestní oznámení. Jednání policie považuje za šikanu.

Jeroným Tejc:

„Jde jen o to, aby se zjednodušil systém, který v praxi stejně funguje, protože odchylky měření jsou takové, že neumožňují potrestat někoho, kdo bude přistižen a bude mu naměřeno 0,15 promile. Stejně takový člověk odejde bez trestu, jen to vyžaduje další finanční náklady policie, její čas a výsledek bude v zásadě stejný, jako kdyby tento metodický pokyn byl.“

Podle Tejce by ale plošné kontroly s určitou tolerancí měly být zachovány nejméně půl roku. Po půl roce by se pak mělo vyhodnotit, zda počet těch, kteří za volantem způsobí vážné nehody, opravdu poklesl. Policie chce kontroly vyhodnotit už na konci ledna. Na základě výsledků pak začne hledat konkrétní opatření v boji proti alkoholu za volantem. Tržil ale diskusi kolem povinných dechových zkoušek vítá. Podle něj může pomoci tím, že se nakonec podaří sjednotit praxi správních orgánů při postihování řidičů, kteří řídili opilí: „Ne ve všech krajích jsou postihováni stejně.“

Tejc: Řízení bez oprávnění by mělo opět být trestným činem

Sociální demokracie bude podle Tejce také prosazovat, aby se sněmovna již na lednové schůzi zabývala sociálnědemokratickou novelou trestního zákoníku, která opět vrací řízení bez oprávnění mezi trestné činy. Od 1. ledna přestalo být řízení bez řidičského oprávnění trestným činem a stává se přestupkem. Provinilec zaplatí pokutu až do výše 50 tisíc korun. ČSSD navrhuje trest až jednoho roku vězení, zákaz řízení nebo pokutu. Zákon by měl platit od letošního 1. července.

Novelu zákona s největší pravděpodobností podpoří i komunisté. „Pokud někdo nemá řidičský průkaz a řídí vozidlo, tak to je stejné, jako kdyby měl zbraň a neměl zbrojní průkaz. Dokonce bych řekl, že s vozidlem může napáchat větší škody na životech,“ uvedl Hojda. Zatím otevřená je podpora ODS. „Myslím, že pokud by někdo opakovaně řídil bez řidičského oprávnění, tak by to mělo spadat pod trestní sankci. Jestli by to tak mělo být i poprvé, to je otázka,“ dodal Šeich. Většina odsouzených ale podle něj za tento trestný čin stejně končila v podmínce.