Rathův kraj si platí inzerci v nejčtenějším deníku ze státních peněz

Praha - O aktuálním dění ve středních Čechách má informovat celostránková inzerce v deníku Blesk, kterou si tam zadalo vedení kraje za zhruba čtvrt milionu korun. Obsahuje ale i kritiku bývalé krajské vlády a také informace o soukromých aktivitách hejtmana Davida Ratha. Jeho ČSSD přitom před časem kritizovala ODS za něco podobného - to, když si vláda Mirka Topolánka ze státních peněz zaplatila inzerci v novinách.

Středočeská inzerce se v deníku věnuje třeba těmto tématům: Kontrola nemocnic odkryla nedostatky, Hejtman Rath vyrazil se syny na kole, Petr Bendl prohrál nebo Hejtman pomáhá propuštěným zaměstnancům. Inzertní strana, na které kraj podle svých slov informuje o aktuálním dění, se v Blesku letos objevila už potřetí. „Vedení kraje ji dává pouze v případě, kdy uzná za vhodné. Podle aktuálnosti témat, jako tomu bylo právě i nyní, kdy se vlastně jednalo o kontrolu brandýské nemocnice,“ tvrdí vedoucí odboru Kanceláře hejtmana Markéta Kubečková.

O těchto důvodech ale pochybuje bývalý hejtman Petr Bendl (ODS): „To je strašně aktuální téma, že hejtman vyrazil se syny na kole. To je opravdu tak důležité, že je potřeba za to dát 230 tisíc korun?“ Byla to přitom právě ČSSD, která před časem kritizovala občanské demokraty a Úřad vlády, když za státní peníze v modrých barvách vydal inzerát s výčtem úspěchů kabinetu Mirka Topolánka. Jiří Paroubek tehdy u kampaně „Vláda pro Vás“ obvinil ODS, že si měsíc před krajskými a senátními volbami platí kampaň ze státního. „Je to nestoudnost, kterou si dovoluje v autoritativním režimu jen státostrana,“ rozčiloval se šéf ČSSD loni 1. září.

Reportáž Ziny Plchové (zdroj: ČT24)


K inzerci Středočeského kraje teď strana mlčí a chce, aby ji vysvětlil sám David Rath, až se vrátí z dovolené. ČSSD ale tvrdí, že aktivity Středočeského kraje a vládní kampaň nelze srovnávat. „Zatímco Středočeský kraj za to vydává statisíce korun a ještě bychom mohli diskutovat o tom, jestli je to informační, nebo propagační materiál, tak v případě vládních kampaní se jednalo o stamiliony korun,“ uvedl vedoucí sekce PR a margetingu ve straně Petr Dimun. „Každá vláda v Evropě prezentuje své výsledky. V Británii na to vydávají třicet milionů liber ročně,“ reagoval loni na kritiku vládní kampaně tehdejší premiér Topolánek.

Využívání kampaní úřadů pro stranickou prezentaci každopádně v Česku jen tak neskončí. Podle politologů je taková praxe sice na hraně, před volbami k ní ale sahají téměř všechny strany.