Vítězové Tour de France dostanou „hvězdný prach“ z Česka

Na letošní Tour de France vyjede historicky nejvíc českých cyklistů. Ať už ale dorazí do cíle kdokoliv, v rukou pak bude třímat český výrobek. Čeští skláři totiž znovu vyrobili trofeje pro nejlepší závodníky. Při jejich výrobě tentokrát použili techniku takzvaného hvězdného prachu, která trofeji zajistila třpytivý vzhled.

Během čtyř let se rozdaly podobné, přesto odlišné trofeje. „Snažíme se dělat tak, aby každý rok dostali vítězové originální trofeje,“ řekl designér ceny Peter Olah. Základní tvar, který je nyní už ikonický, se po dobu posledních let neměnil. Při každém ročníku se ale k trofeji snaží přistoupit jiný způsobem, každý rok tak mění techniku zpracování skla.

„Letos jsme přinesli inovativní techniku díky sklářům z Kamenického Šenova. Technika je nazvaná StarDust – hvězdný prach,“ přiblížil Olah. „Na křišťálový povrch trofeje jsou aplikované drobné kubické zirkony ve tvaru diamantu, kterých je na trofeji několik tisíc. Ty vytvářejí nádherný třpytivý lesk. Tento rok se dá říct, že je trofej hvězdná,“ dodal. Na vítěze zeleného dresu pak na Champs-Élysées čeká zelená varianta poháru.

  • "Ikonická forma se měnit nebude. Dnes už lidé rozeznávají trofej jako trofej Tour de France," uvedl Peter Olah.

Žádný talíř ani obyčejný pohár

Když před pěti lety začali trofej navrhovat, hledali způsob, jak cenu vymodelovat. Tvar nalezli docela záhy. Zvažovali přitom i tvar talíře nebo poháru. Nakonec ale zvítězil vertikální tvar. „Vítěz stojí na stupních vítězů, musí být dekorovaný, musí být vidět,“ vysvětlil Olah.

Tvar trofeje má ale podle něj i poetičtější rovinu. „Připomíná samotný závod. Ve spodní části je širší tak jako závodní pole na startu. Potom se zužuje, profilují se favoriti a potom stojí na jednom pomyslném vrcholu samotný vítěz,“ uvedl. Vycházeli i z designu automobilů firmy Škoda, která je partnerem závodu a v níž Olah působí jako designér. „Je velmi přísně ostře řezaná, má ostré precizní linie a tvary,“ dodal.

Výhodou pro tvůrce trofeje bylo, že na počátku měli volnost. Organizátoři jim vlastně do přípravy trofeje nezasahovali. „Mohli jsme trofej vytvořit, jak jsme chtěli,“ shrnul Olah. Ovšem dopředu je s trofejí seznámí, takže vědí, jaká bude. „Představujeme ji zhruba k začátku startu,“ řekl. Teď ale nedovede určit, jak bude trofej vypadat za rok. „Co budeme měnit, je technika zpracování skla. Uvidíme v průběhu roku, co nás bude inspirovat, co bude pro nás zajímavé a pro daný rok typické,“ zakončil Olah.

Letošní 102. ročník Tour de France se jede od 4. do 26. července.

Technologie StarDust

Technologie StarDust dosud nebyla využita na jinou trofej a jedná se tedy o světový unikát. Představuje speciální povrchovou úpravu, která má vynikající plasticitu a vysokou brilanci. Tohoto efektu je dosaženo vrstvou vytvořenou z mechanicky broušených křišťálových kamínků různých tvarů a velikostí. Kamínky dokáží světlo nejen odrazit, ale rovněž jej rozložit do jednotlivých spektrálních čar. Tento efekt označují jako oheň. „Při výrobě pohárů pro Tour de France byly kamínky doplňovány ručně. Spatřit je můžeme na okrajích, kde jsme použili speciálně vybroušené zirkony,“ říká technolog společnosti Preciosa a spolutvůrce této technologie Daniel Čížek.

K dosažení geometricky přesného kamene využívá Preciosa soubor nástrojů, jejichž výsledkem je efekt STAR. „Jedná se o optický jev ve tvaru osmicípé hvězdy, který se objeví uvnitř kamene jako důsledek absolutně přesného výbrusu. Spatřit jej lze pouze pomocí speciálního zařízení. Tato hvězda svědčí o nejvyšší kvalitě kamene, jeho velké brilanci, ostrém rozkladu světla a ohně,“ doplnil Čížek.

Vydáno pod