Valachová: Školství nemá rychle produkovat pracovní sílu, která pak pobírá minimální mzdu

Praha – Zavedení povinné maturity z matematiky v roce 2019 není reálné. A to z toho důvodu, že 24 % studentů letos u maturity z matematiky propadlo. V rozhovoru pro Týden v politice to prohlásila nastupující ministryně školství Kateřina Valachová (nestr.). Ta za svou hlavní prioritu ve funkci označuje reformu regionálního školství. Stát prý nemůže ustupovat požadavkům firem a podpora technického vzdělávání nemůže být neomezená. „V každém případě bych bránila tomu, aby naše školy pouze rychle produkovaly pracovní sílu, která následně na trhu práce dostane minimální mzdu.“

Rozhovor s nastupující ministryní školství (zdroj: ČT24)

Předchozí ministr školství Marcel Chládek chtěl povinnou maturitu z matematiky zavést od roku 2019 pro ty obory, kde je matematika významnou součástí výuky. Ostatní střední školy se pak měly připojit o tři roky později – pouze umělecké školy měly mít z povinné maturity výjimku. Chládek argumentoval tím, že je matematika pro studenty nezbytná bez ohledu na to, jestli po maturitě pokračují v dalším studiu. Jenže někteří odborníci povinnou maturitu z matematiky kritizovali.  

Podle Kateřiny Valachové nelze nereflektovat, že letos v rámci dobrovolné maturity z matematiky propadlo 24 % studentů. Proto prý není rok 2019 reálný. Nastupující ministryně chce úroveň maturity rozdělit: „Musíme diferenciovat mezi gymnaziálním vzděláváním a středním odborným vzděláváním.“  

Financování regionálních škol nemá být podle počtu žáků

V souvislosti s českým školstvím jsou často slyšet nářky, že produkuje příliš mnoho absolventů humanitních oborů a firmy pak mají problém sehnat kvalitní zaměstnance. Kateřina Valachová prý ale nechce podlehnout diktátu zaměstnavatelů: „Co se týká podpory toho, aby naši studenti byli úspěšní na trhu práce, tak samozřejmě je to jedno z kritérií, ale domnívám se, že nemůžeme tlaku zaměstnavatelů, kteří formulují nějaké své konkrétní požadavky v tomto konkrétním čase, přizpůsobit bez nějaké hlubší úvahy celou vzdělávací soustavu,“ prohlásila v rozhovoru. To by prý bylo proti moderním trendům v rámci pedagogiky a didaktiky.

Ohledně reformy regionálního školství je podle nastupující ministryně nutné předložit zákon, který by změnil financování regionálních škol: „Která nebude nastavena na počet žáků, ale bude nastavena na počet hodin, které potřebujeme vyučovat, abychom měli kvalitní vzdělávání, školství i kvalitní žáky na konci vzdělávacího procesu,“ dodala Valachová. Změna financování by pak podle ní měla zajistit všem dětem dostupné kvalitní školy a také zajistit aby v nich učili motivovaní učitelé. 

Štech by mohl být náměstek na ministerstvu

Kateřinu Valachovou jmenuje prezident Zeman ministryní ve středu 17. června. Původně se v souvislosti s postem ministra školství skloňovalo i jméno prorektora Karlovy univerzity Stanislava Štecha – tomu teď Valachová nabídla místo náměstka na ministerstvu. „A mohu konstatovat, že jsme se profesně i lidsky potkali. On přislíbil, že konečné rozhodnutí – zejména v tom smyslu, kdy by byl schopen se této funkce ujmout – sdělí během příštího týdne,“ dodává nastupující ministryně.