Alcy půjdou do boje, vláda schválila obchod s Irákem

Praha – Vláda schválila prodej přebytečných bitevních letounů L-159 Alca irácké armádě. Transakci zprostředkuje výrobce letounů Aero, které patnáct strojů odkoupí od armády za 750 milionů korun a poté je zhruba za čtyři miliardy prodá irácké armádě – ovšem včetně veškerého servisu a výcviku pilotů.

O lehké bitevníky české výroby, které jsou konstrukčně vzdálenými následníky slavných albatrosů, má irácká armáda zájem v rámci svých bojů s tzv. Islámským státem. Vláda schválila prodej patnácti letounů. „Tři jednosedadlové a jeden dvousedadlový jsou přímo z výzbroje Armády ČR a jedenáct kusů, které jsou skladovány v Aeru,“ upřesnil ministr obrany Martin Stropnický (ANO). Obratný stroj určený k ničení pozemních cílů má být vhodnou zbraní proti pohyblivým pozemním jednotkám IS. Pokud se alcy, které za sebou žádné ostré nasazení dosud nemají, opravdu osvědčí, mohlo by jít o zlomový moment pro jejich výrobce, potažmo pro Česko, kterému se dosud nedařilo L-159 prodávat. „Prodejem do třetí země – zatím létá pouze v ČR a USA – získáme lepší reputaci, nejen jako Česká republika, ale i Aero Vodochody,“ poukázal František Mičánek z Univerzity obrany.

Za 750 milionů Aeru, za 4 miliardy Iráku – ale s náhradními díly a výcvikem

Armáda dostane pouze zlomek peněz, které se v transakci točí. Podle Františka Mičánka je chce využít především na rekonstrukci dalších čtyř L-159, které má. „Záměr je za získané peníze zmodernizovat čtyři kusy letounu L-159 na bázi T-1, to znamená na výcvikovou bázi,“ popsal Mičánek. Odmítl přitom, že by byl prodej patnácti strojů do Iráku nevýhodný. Stát sice dostane zhruba pětinu ceny, kterou Aeru zaplatí Iráčané, v ní je však zahrnuto mnohem více než pouze samotné stroje. „Je potřeba uvědomit si, že irácká strana má zájem o celkový systém, to znamená nejen o letoun, ale o náhradní díly, výcvik pilotů a kompletní logistiku,“ uvedl ředitel Centra bezpečnostních a vojenskostrategických studií Univerzity obrany.

Fr. Mičánek: Prodej do třetí země zlepší reputaci ČR i Aera (zdroj: ČT24)

Alcy by mohly začít bojovat během několika týdnů po dodání, k tomu ale budou nutné technické zásahy u některých L-159, které jsou jako přebytečné zakonzervované. „Nelétaly deset let, a protože první stroje byly odstavovány kolem roku 2003, je potřeba spoustu agregátů vyměnit, protože jim skončila dobová technická životnost,“ upozornil již redaktor časopisu Letectví a kosmounautika Tomáš Soušek. Výcvik by naopak měl jít rychle vzhledem k tomu, že iráčtí vojenští piloti budou moci využít své zkušenosti z amerických stíhaček F-16.  „L-159 má kokpit, co se velmi podobá americké stíhačce F-16. Tu Irák používá, má ji ve své výzbroji,“ vysvětlil šéfredaktor časopisu ATM Michal Zdobinský.

Všechny alky budou létat do tří let, slibuje ministr

Podle ministra Stropnického „jsme o krok blíže k tomu, že se přebytečných letounů zbavíme. Několik kroků je ještě před námi, ale dnes jsme učinili významný krok.“ Je přesvědčen, že zbylých L-159, které nepotřebuje, se armáda zbaví během dvou až tří let. Po dodávce do Iráku má podstatnou roli sehrát obchod s americkou firmou Draken. „Tam už jsme smluvně zavázáni americké firmě Draken a věc je uzavřena,“ podotkl.

Bitevníky L-159 Alca, které jsou vzdálenými nástupci cvičných, popř. lehkých bitevních letadel L-39 a L-59 vyvíjené od 60. do 80. let minulého století. Na přelomu století vyrobilo Aero 72 těchto strojů pro českou armádu. Část z nich však šla rovnou do skladu, vojsko pro ně využití nemělo. Stačí mu 19 strojů, z nichž část byla navíc upravena z bojové verze L-159A na cvičnou L-159T1.