ČT: O omezení rychlosti v obci by měla rozhodovat dopravní policie

Praha – Ministerstvo dopravy chce změnit pravidla pro omezování rychlostí v obcích. Podle zjištění České televize by novela zákona, která leží ve sněmovně, měla dát dopravní policii od příštího roku právo jakékoliv další změny vetovat. O dopravních značkách na svém území v současnosti rozhodují samy obce a podle odborníků na některých místech nasazují nesmyslně nízké hodnoty.

UDÁLOSTI: Spory o omezení rychlosti v obcích (zdroj: ČT24)

Podle aktuálního vyjádření ministerstva dopravy mohou být v některých případech dopravní prohřešky irelevantní, protože obce častokrát začaly vymáhat nízkou rychlost i tam, kde je riziko srážky s chodcem zanedbatelné. Starosty, kteří o rychlosti rozhodují, totiž nevolí projíždějící řidiči, ale jen obyvatelé města – a ti obvykle žádají co největší klid. Ministerstvo proto nyní chce systém omezování rychlosti změnit.

„Uvažujeme o tom, že by pravidla pro umisťování dopravních značek měla být jasnější, a vedeme o tom debatu s policií, ředitelstvím silnic a dalšími partnery,“ informuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Bloger: Buďme liberálnější

O prvním opatření, které by mohlo zbytečné omezování rychlosti regulovat, navíc už rozhodují poslanci. Dopravní policii chtějí od příštího roku umožnit právo veta na všechny další úpravy rychlosti v obcích. Zatím totiž může vydávat jen nezávazná doporučení a ta starostové nemusejí vyslyšet, což ostatně potvrzuje i šéf dopravní policie Tomáš Lerch: „Evidovali jsme případy, kdy naše negativní stanovisko nebylo akceptováno a úprava byla provedena.“

Za volnější předpisy už deset let bojuje i Petr Jaroš. Na svém blogu D-fens upozorňuje na případy, kde se liberálnější přístup vyplácí. Příkladem podle něj může být obec Mláka u Třeboně, která na hlavním tahu povolila sedmdesátku. „Podle našich dat se tu za osm let staly všehovšudy čtyři nehody, žádná s chodcem a žádná kvůli rychlosti,“ uzavírá.

Nejvíce přestupků v Praze? Lipská

Tuzemští řidiči v loňském spáchali bezmála půl milionu dopravních přestupků, přičemž největší podíl na této statistice drží překročení rychlosti v obci – tvoří 40 procent ze všech případů v bodovém systému. Obohacuje také rozpočty, protože jen v Praze se na pokutách vybralo více než 300 milionů korun, přičemž 80 procent případů tvořily pokuty za rychlou jízdu.

Data-žurnalisté z Českého rozhlasu na základě údajů městské policie vytvořili mapu míst, kde v Praze dochází k největšímu množství dopravních přestupků. Primát drží Lipská ulice u ruzyňského letiště následovaná Jižní spojkou a smíchovskou Dobříšskou ulicí. Podívejte se.

Obce a rychlá jízda

V roce 2014 v Česku odebraly úřady a soudy řidičský průkaz 14 707 lidem. Většinou šlo o vážné nehody nebo alkohol - ale 1 599 z nich rovnou za jednorázové překročení rychlosti. To se týká v drtivé většině právě padesátky v obci.

Automatický zákaz řízení na 6 až 12 měsíců dostane řidič za překročení rychlosti o 40 kilometrů, navíc dostane pět trestných bodů. Zákaz řízení dostává i řidič, kterému dvakrát během jednoho roku naměří v obci aspoň o 20 kilometrů víc. Několik kilometrů se ale musí odečíst kvůli toleranci radarů, takže většinou jede auto ještě víc.