Senioři by si měli domov důchodců vyzkoušet, než si vyberou

Praha – Přechod do domova důchodců je pro stárnoucí lidi sám o sobě velká změna, takže by oni i jejich příbuzní měli dbát zvýšeného zájmu při výběru vhodného zařízení. Jak dokazuje současný případ s domovem Petruška v Šestajovicích, může se jednat klidně i o podvod. Lidé by měli minimálně v místě strávit nějaký čas a zjistit si, jak jsou s péčí stávající obyvatelé spokojení.

Nejlepší domovy důchodců nejspíš nepřijmou zájemce hned po prvním kontaktu. Bývají zde totiž delší čekací lhůty. Velká poptávka tak může být významným signálem, že je vyhlédnutá instituce kvalitní. „I to je určité měřítko,“ uvedl Jan Lorman, ředitel organizace Život 90, která se dlouhodobě snaží nabízet asistenční služby pro seniory. Disponují třeba linkou „Senior telefon“, na které mohou i v této oblasti poradit, nabídnout reference, protože mají zkušenosti a databázi.

Porozhlédnout se a vyzkoušet

Podle Lormana je ale zcela nejlepší, když senior vyhlédnutý domov důchodců navštíví a nějakou chvíli v něm pobude. „Nejenom nakouknout, ale dneska jsou domovy už otevřeny. To znamená, že tam mohu strávit určitý čas. Zjistit, jaká je tam atmosféra, jaký je personál, jací jsou tam obyvatelé, jak žijí,“ řekl Lorman. Člověk se tak rovněž dozví, jaké jsou ubytovací prostory, jestli by bydlel ve dvoulůžkovém nebo čtyřlůžkovém pokoji. Je totiž nutné počítat s tím, že rozhodnutí ovlivní kvalitu života na delší dobu. „To není jako jet na týden někam na hory,“ dodal Lorman.

Lidé přitom této možnosti zase tolik nevyužívají. Irena Vondráčková z Domova pro seniory Trutnov míní, že naopak tuto službu lidem nabízejí, protože sami by si neřekli. „Zrovna tak jim nabízíme, jestli si chtějí promluvit se svými vrstevníky. To znamená nechat ho tam tak dvě hodiny. Může zjistit, že tam má někoho, s kým se z dřívějška zná, tak aby měl informaci nejen od nás, ale už od našich klientů,“ uvedla Vondráčková.

Statistika - domovy důchodců v ČR
Zdroj: ČT24

Víc neznamená míň

Při hledání domova důchodců není třeba omezovat počet ubytovacích zařízení, která pak zájemci obhlédnou. Tento přístup umožní porovnat i drobné rozdíly mezi jednotlivými zařízeními, třeba v tom, jak kde vaří. Nesmí ale dojít k záměně služby pečovatelské za ubytovací. „Tam je kvalita úplně jiná. Inspekce kvality sociálních služeb tam nedohlédne, nemůže do toho zařízení,“ upozornil Lorman. Senioři by pak mohli naletět takovým podvodníkům, kteří podle obvinění vedli domov Petruška – neměl akreditaci ani odborný personál a jeho cílem bylo pouze vlastní obohacení. Pravost si lze ověřit i v registru ministerstva práce a sociálních věcí.

Při výběru by se nicméně lidé měli raději omezit ve spádovosti. Je vhodné, aby se budova nacházela v blízkosti, případně dobré dopravní dostupnosti od rodiny nebo přátel. „Tak aby moji blízcí a kamarádi mohli za mnou dojet, abych já, když se chci vrátit ke svým kamarádům, měl spojení,“ řekl Lorman.

Přitom se lidé musí připravit i na odmítnutí. „Nestane se, že by přišla žádost a my měli volné místo,“ upozornila Vondráčková. Pokud to není vzhledem ke stavu člověka nezbytné, doporučují ještě využít terénní služby. „U nás prakticky nastupuje služba, až když potřebuje celodenní péči, a to i od zdravotnického personálu,“ dodala Vondráčková s tím, že pak se zájemce musí připravit na pořadník. A pokud se zájemcům doporučuje aktivní zvědavost, aby jim bydlení vyhovovalo, tak pasivní nezůstávají mnohdy ani zaměstnanci domova. Zajímají se o nově příchozí, to aby se jednotliví obyvatelé nakonec charakterově dobře sešli.

Studio 6: Nehledat jen jednu možnost, ale několik a podívat se tam (zdroj: ČT24)