Reklama s překupníkem mě pobavila, říká polská novinářka

Praha – Reklama mobilního operátora T-Mobile s polským překupníkem mě neuráží. Stejně tak by měla nadsázce porozumět inteligentní část polské veřejnosti. V Událostech, komentářích to prohlásila polská novinářka Barbara Sierszula, která už pětadvacet let žije v Česku. Reakci polské velvyslankyně označila za přehnanou. Vyjádřila se i ke kauze týkající se kontrol polských potravin na českém trhu, která pro naše severní sousedy prý nepředstavuje velké téma.

Polská novinářka: Inteligentní Poláci reklamu pochopí (zdroj: ČT24)

Optikou Prahy a českých médií vypadá kauza s kontrolami polského zboží na českém trhu jako velké téma. V Polsku je to taky velké téma?
Ne, už to není velké téma. Myslím, že už to pominulo. Já jsem se ještě před příchodem do studia podívala, co se píše na polských serverech, a to téma už tam není. Myslím, že najednou vznikla taková bublina, že mezi námi dochází k obchodní válce. Ale to bychom neměli protahovat.

Sleduje polský ministr zemědělství i nějaké své politické motivy?
On je pochopitelně pod tlakem polských zemědělců. Musí mu posílat nějaké signály, že jsou problémy s uplatněním polského zboží na českém trhu. To nevzniklo ad hoc.

Český ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) říká, že v jednom dokumentu bylo spíše z praktických důvodů zmíněno Polsko, ale v globálu probíhají i jiné kontroly zaměřené na jiné státy, jiné komodity a k žádné diskriminaci polského zboží nedochází.
Je zajímavé, co pan ministr říká. A sice že to, co jde do Ruska, má nějaké jiné standardy. Já nevím, jestli to tak je, ale zdá se mi, že to stejné, co šlo na trh do Ruska, se dostává sem a je to dostatečně kvalitní. (…) Já tady bydlím přes dvacet pět let a musím říct, že polské potraviny vyhledávám. A ne z vlasteneckých důvodů.

Spory kolem kontroly polských potravin na českém trhu propukly v pondělí, kdy polská média upozornila na dokument, podle něhož Státní zemědělská a potravinářská inspekce nařídila, aby právě polské potraviny byly důkladně kontrolovány. Polský ministr zemědělství následně pohrozil stížností k Evropské komisi. Jeho český protějšek Marian Jurečka (KDU-ČSL) by měl zítra do Varšavy odeslat podklady, které dokazují, že Poláci se nestali terčem šikany ze strany českých úřadů (více zde).

Pojďme se bavit o dalším česko-polském sporu týkajícím se reklamy mobilního operátora T-Mobile s polským obchodníkem. Jak ji hodnotíte?
Mě to baví a neuráží mě to. Zdá se mi to vtipné. A informace, která z té reklamy podle mě plyne, je: nekupujte zboží u podvodníků.

Není ta reklama laděná trochu do retra? Jako odkaz na osmdesátá léta, kdy polští prodavači vyplňovali díru na československém socialistickém trhu.
To už je naštěstí minulost. Ale myslím, že je to udělané dost vtipně, a mě to baví.

Proč to musela řešit velvyslankyně? Nepřehnalo to Polsko?
Já myslím, že ta reakce paní ambasadorky byla trošku přehnaná. Ale to víte, každý má jiné cítění.

A co polská veřejnost – pochopila by takovouto reklamu jako nadsázku?
Já myslím, že inteligentní část společnosti to pochopí.

Jakou image má Česká republika v Polsku? Před pár lety se objevil průzkum, že Češi jsou nejoblíbenějšími sousedy Poláků. Platí to pořád?
To platí pořád. My vás máme rádi. Ale vy nás tak rádi nemáte.

Televizní reklama českého mobilního operátora T-Mobile, která zobrazuje polského překupníka nabízejícího českému učiteli v podání Ivana Trojana nekvalitní mobil, koncem minulého týdne rozčílila polskou velvyslankyni. Ambasáda proti spotu dokonce podala oficiální protest. Arbitrážní komise Rady pro reklamu jí poté dala za pravdu, když reklamu označila za neetickou. Firma T-Mobile spot následně stáhla (více zde).