Počet nehod po rekordně nízkém roce 2013 opět stoupá

Praha – Na českých silnicích letos zemřelo dosud 530 lidí. Zatím jde o druhé nejnižší číslo od roku 1970 po rekordně nízkém loňsku. Počet nehod ale v současnosti opět stoupá. Už dnes se do statistik zapsala další oběť – čtyřiaosmdesátiletá žena, která nepřežila čelní srážku dvou aut na Semilsku. I jí tak patřila pietní vzpomínka u Památníku obětí dopravních nehod na nultém kilometru dálnice D1. U příležitosti Světového dne obětí dopravních nehod se tam sešli přátelé a blízcí těch, kteří na silnicích přišli o život.

Překonat strasti pozůstalých pomáhá například České sdružení obětí dopravních nehod. „Potřebují, aby jim ten druhý člověk naslouchal, aby je nebral jako blázna, když ještě rok dva od nehody se cítí velmi těžce, je to pro ně velmi náročné,“ zmiňuje psycholožka sdružení Michaela Blatná.

Jen za posledních deset let, kdy sdružení funguje, zahynulo na českých silnicích přes osm tisíc lidí. Čísla se ale daří postupně snižovat. Zatímco v roce 2004 bylo mrtvých přes tisíc, minulý rok se statistiky s necelými pěti tisíci oběťmi dostaly na historické minimum.

Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení BESIP: „Nejčastější příčiny nehod jsou rychlost, kdy se řidič nepřizpůsobí stavu vozovky, také vjetí do protisměru, obecně ale i nesprávná jízda a nevěnování se řízení.“

Počet obětí nehod v posledních letech spíše klesá (zdroj: ČT24)

Na to, jak dopravním nehodám zabránit, ale nikdo odpovídat nechce. Jednoznačný lék podle policie ani podle Sdružení neexistuje. "Policie a BESIP můžou preventivními akcemi pomoct jen částečně, vždycky záleží především na tom, jak se který člověk rozhodne v provozu chovat, přiznává Miroslav Šimeček z ředitelství služby dopravní policie.

Řidiči sbírají méně bodů – ale i kvůli změně systému

Za první pololetí letošního roku nasbírali řidiči vůbec nejméně trestných bodů od doby, co se jimi dopravní prohřešky trestají. Mezitím se ale bodový systém změnil, zmizely například jednobodové přestupky. Za to, že nyní bodů ubývá, mohou také moderní vymoženosti: novější auta například pípáním připomínají, že jste se zapomněli připoutat – a tedy vás zachrání hned od tří bodů. Dalším důvodem je také to, že u menších přestupků úřady nezjišťují, kdo skutečně řídil, a rovnou vyzvou majitele k zaplacení, bez trestných bodů. Funguje to tam, kde jsou radary a kamery. Jen v Praze řidiči za celý loňský rok takto zaplatili 95 milionů korun.

I když bodová konta řidičů teď vypadají lépe než dříve, realita na silnicích je zatím horší než loni. „V letošním roce se nám téměř o dva měsíce dříve začali na silnicích objevovat ti nejméně chránění účastníci silničního provozu – motorkáři a cyklisté,“ konstatuje ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Nárůst nehod si policisté vysvětlují i příznivým podzimním počasím. Lidé totiž vyrážejí na silnice více – a tím pádem se i více bourá.