Prosazování učňovských oborů není cesta, zní od odborníků

Praha – Během panelové diskuse v rámci Pražského studentského summitu se někteří z odborníků vyslovili proti orientaci na učňovské a odborné střední vzdělávání, kterou prosazuje ministerstvo školství. Rychlé tempo společenských změn v posledních letech prý vyžaduje všeobecné vzdělání umožňující na ně pružně reagovat. Studentský summit je celoroční vzdělávací projekt pro studenty středních i vysokých škol.

Jana Straková z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání při Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze připomněla, že v Česku je v mezinárodním srovnání nyní vysoký podíl odborně vzdělaných lidí. „Cíl omezovat přístup mladých lidí ke vzdělání je poněkud kuriózní. Odborné vzdělání je velmi specializované a jeho absolventům chybí všeobecné vzdělání,“ uvedla.

Resort školství pod vedením Marcela Chládka (ČSSD) podle ní podléhá lobby zaměstnavatelů a představitelů odborných škol. „Je to bezprecedentní a skandální, to zacílení mi připadá nebezpečné. Zaměstnavatelé uvažují krátkodobě. Sami v soukromých rozhovorech připouštějí, že jim nezáleží na tom, co bude s těmi pracovníky, až oni třeba přesunou továrnu dále na východ,“ upozornila.

Bohumil Kartous ze sdružení EDUin, které se dlouhodobě věnuje problematice vzdělávání, připomněl, že v současnosti zůstává absolvent školy dlouhodobě v oboru jen zřídka. Není ani jasné, jak bude vypadat společnost za několik desítek let, kdy se současní středoškoláci budou stále pohybovat na pracovním trhu. „Evidentní je, že změny se dějí, musíme na ně být připraveni. A k tomu potřebujeme všeobecné vzdělání,“ poznamenal.

Někdejší prorektor pro rozvoj Univerzity Karlovy Stanislav Štech, který je nyní členem týmu poradců premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD), zdůraznil, že příprava na profesní život není jediným účelem vzdělání. To by podle něj mělo také sloužit ke kultivaci jedince, aby co největší množství lidí nebylo manipulovatelné a bylo schopno kvalifikovaně rozhodovat o svém životě. Krokům ministra školství Chládka podle něj chybí jasná koncepce. „Ministerstvo školství nejlépe charakterizuje naprostá nesystematičnost a chaotičnost,“ upozornil.

Vydáno pod