Cestování 2015? Rekordní vlakové výluky a rozkopaná dálnice

Brno – Auta stojí, vlaky jedou. Slogan, se kterým chtěly České dráhy lákat zákazníky do vlaků místo cestování autem po rozkopané dálnici D1. Teď ale stojí i vlaky mířící z Ostravy do Brna. A správci železnice varují, že příští rok bude ještě hůř – v plánu je rekordní počet téměř šesti tisíc výluk.

Až dvě hodiny zpoždění měly tento týden spoje mířící z Ostravy do Brna. Na rychlíkové trati je kvůli výměně kolejí výluka, vlaky tak musely nahradit autobusy. Osm autobusů náhradní dopravy, které dráhy místo vlaku nasadily, ale hned po nájezdu na dálnici uvízne v koloně. V místě se totiž kvůli rekonstrukci D1 jezdí jen jedním pruhem. „V pondělí to bylo zpoždění hodinu a půl, bylo to naprosto neprůjezdné,“ potvrzuje řidič jednoho z  autobusů náhradní dopravy Petr Homola, podle něhož nepomůže ani vyhnout se dálnici. „V každé dědině se něco opravuje, v každé je nějaký semafor. Tam se už vůbec nedá jet,“ dodává řidič. Náhradní autobusy tak do Brna často přijíždí s až dvouhodinovým zpožděním.

„Nevíme, proč je souběh výluky na dálnici a zároveň i v samotném Rusínově, protože tam není alternativa objezdu,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) ale není možné výluky na trati a rekonstrukci dálnice koordinovat. „Oprava D1 je naplánovaná na 10 let. My nemůžeme se všemi opravami sítě čekat 10 let a nechat tu infrastrukturu chátrat a nestarat se o ni,“ kontruje mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Podobné potíže ale budou příští rok na denním pořádku. Po celém Česku se totiž chystá téměř šest tisíc výluk. Kompletní seznam bude hotový do konce roku. „Pro příští rok je SŽDC přiděleno na investice 44 miliard korun,“ upřesnil Ptačinský. Správci železnic tak budou ve velkém rekonstruovat – třeba i úsek mezi stanicemi Brno-Židenice a Brno-Maloměřice, kudy projíždí vlaky jedoucí z Vídně do Berlína. „Tato výluka by se dotkla hlavně regionální dopravy, kde je naplánovaná náhradní autobusová doprava. Výluka by se ale neměla dotknout dálkových spojů,“ ujistila Šubová. Úplně uzavřená pak bude v létě trať mezi Brnem a Tišnovem.

Rekonstrukce D1 bude pokračovat na jaře

Na modernizovaných úsecích dálnice D1 se pro letošek finišuje. Přes zimu chtějí silničáři opravované úseky úplně zprůjezdnit. V zimě by totiž rekonstrukce byla příliš komplikovaná a řidičům by kvůli špatnému počasí hrozilo nebezpečí. Úsek Lhotka – Velká Bíteš má být hotový do konce října. Už na jaře se na něj ale vrátí silničáři a zřejmě i kolony. „V příštím roce bude realizována závěrečná 4. etapa modernizace, jejíž součástí je rekonstrukce jízdního pásu směrem na Prahu. Modernizovaný úsek by měl být hotový do letních prázdnin,“ dodala mluvčí OHL ŽS Taťjana Pelíšková.