Kdy bude hotová D8? Za dva roky. Nebo až 2020

Praha - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zpracovalo dva scénáře pro dokončení dálnice D8. Jeden počítá s rokem 2016, druhý posouvá termín až na rok 2020. Stavbu by mohlo urychlit vyhlášení stavu nebezpečí - kvůli loňskému sesuvu půdy u Dobkoviček - jenže to hejtman Ústeckého kraje odmítá. Stavět se přitom začalo už před sedmi lety a dokončení se neustále odkládá.

Události: Dva scénáře pro dokončení D8 (zdroj: ČT24)

Kdyby se vyhlásil stav nebezpečí, ministerstvo dopravy by mohlo zadat potřebné práce bez výběrového řízení. Kraj ale na konci července oznámil, že stav nebezpečí zatím vyhlásit nehodlá. „Vyhlášení musím mít něčím podložené, a to bohužel nemám,“ tvrdí hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM). 

Nyní se čeká na technickou studii proveditelnosti sanace sesuvu. Vypracuje ji firma AZ Consult, která dala ŘSD nejvýhodnější nabídku. Sanace sesutého svahu bude rozdělena do dvou etap. Nejprve bude prostor sesuvu odvodněn, čímž se sníží riziko dalšího pohybu. Cenu odvodnění ŘSD odhadlo na 40 milionů korun. „Je tam problém se spodní vodou. Pokud bude na papíře, že se situace změnila natolik, že je potřeba to řešit, tak samozřejmě,“ neodmítá definitivně vyhlášení stavu nebezpečí Bubeníček. Ve druhé etapě sanace budou provedeny stavební práce, které zajistí trvalou sanaci území.

Hornina sesuvu by se měla začít odstraňovat v polovině roku 2015 a dostavba D8 přes České středohoří by podle ŘSD měla pokračovat koncem příštího roku. „Stavební práce na D8 by se mohly znovu rozběhnout ve 4. kvartálu 2015, pokud budeme moci stavět podle krizového zákona,“ potvrdil mluvčí ŘSD Jan Rýdl. V opačném případě je tu druhý termín - až rok 2020.

image_588299
Zdroj: ČT24

Svah zavalil rozestavěnou dálnici začátkem loňského června, poškodil také část železniční trati mezi Úpořinami s Chotiměří a zařízení kamenolomu Dobkovičky. Experti varovali, že pokud se urychleně nepřijmou nápravná opatření, mohou vydatnější deště způsobit další sesuv, jenž by ohrozil především obyvatele blízkých Litochovic.