Je libo okusit opravenou D1? Po víkendu řidiči pojedou po novém povrchu

Divišov (Benešovsko) – Na dálnici D1 na úrovni Benešova začaly přípravné práce na otevření prvního zmodernizovaného jízdního pásu. Pro řidiče bude představovat ochutnávku budoucí podoby celé dálnice mezi Prahou (resp. Mirošovicemi, kde končí šestipruh) a Brnem. V praxi to znamená, že stavbaři se přesunou na druhý jízdní pás a řidiči budou jezdit po tom již opraveném. Změny začnou v sobotu, a proto bude částečně uzavřena dálniční křižovatka Šternov. V nejbližších týdnech proběhne obdobná změna provozu i v dalších dvou modernizovaných úsecích.

Jako první stihli stavbaři dokončit modernizaci jízdního pásu dálnice D1 ve středočeském úseku Šternov–Psáře (41. až 50. kilometr). Byl přitom poslední, kde začaly přípravné práce. K tomu, aby získali pomyslné vavříny pro nejrychlejší dokončení opravy celého dálničního úseku, bude třeba obdobně rekonstruovat i druhý jízdní pás. Příprava k převedení dopravy na čerstvě opravenou část dálnice začne v sobotu v poledne a bude mít čtyři etapy.

Nejprve bude do neděle zúžen nájezd na dálnici na 41. kilometru, v neděli současně začne uzavírka jednoho pruhu mezi 48. a 49. kilometrem ve směru na Brno. Od pondělí do čtvrtka potom bude v každém směru uzavřen jeden pruh v celém úseku mezi 40. a 49. kilometrem. Až od pátku se potom provoz vrátí k výlukovému uspořádání, na které jsou již řidiči zvyklí – dva úzké pruhy v každém směru oddělené provizorním svodidlem s omezením rychlosti na 80 km/h. Podle Ivana Čásenského, který na modernizaci D1 vykonává za ŘSD stavebně technický dozor, je takové uspořádání nejvhodnější a osvědčilo se. „Statistika vychází velmi dobře, nehodovost byla minimální, nestala se tam žádná vážná dopravní nehoda,“ odkázal v Událostech, komentářích na výsledky posledních měsíců, kdy se takto jezdilo při opravě první poloviny dálnice.

Omezení při převádění provozu do protisměru:

  • sobota a neděle: zúžení nájezdu na D1 na křižovatce Šternov (41. km)
  • neděle: mezi 48. a 49. km provoz na Brno pouze v jednom pruhu
  • od pondělí do čtvrtka: mezi 40. a 49. km v každém směru provoz pouze jedním pruhem

Na dalších třech úsecích, kde oprava dálnice také probíhá – u vysočinských Hořic, Jihlavy a Velké Bíteše – se zatím ještě bude jezdit stejně jako dosud. Na dvou těchto úsecích ale proběhne obdobná změna po dokončení opravy jednoho jízdního pásu v příštích týdnech, podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla se začne doprava převádět u Hořic 4. srpna resp. 11. srpna u Jihlavy.

Přestože zde bude oprava první poloviny dálnice hotová později než v úseku Šternov – Psáře, nelze podle Jana Rýdla hovořit o vážném zpoždění. „Jestli je tam nějaký skluz, tak je v řádu jednotek dnů,“ podotkl. Jiné je to v úseku Lhotka – Velká Bíteš. Tam teprve v tomto týdnu skončily přípravné práce a začala modernizace první poloviny dálnice. Příprava na rekonstrukci trvala déle než rok kvůli problémům s podložím, jehož stav neodpovídal dokumentaci, a sporu stavební firmy se státem o vícepráce.

Po dokončení všech čtyř nyní rozpracovaných úseků bude celá modernizace hotová sotva z pětiny. Celkem je rozdělená do 21 částí, opravy budou podle Ivana Čásenského pokračovat podle současných odhadů do roku 2020 nebo 2021.

ČT o opravě D1: K dispozici jsou speciální stránky, Facebook i Twitter

Všechny zprávy České televize o modernizaci dálnice D1 naleznete na speciálních stránkách dejednicka.cz. Naleznete na nich také přehled a mapy právě modernizovaných úseků. Informace o modernizaci D1 nabízí ČT také prostřednictvím speciálního facebookového profilu a účtu na Twitteru, kde mohou informace o dění na rozkopané dálnici sdílet také řidiči.