Rychlík Excelsior sice končí, ale ministerstvo jej částečně nahradí

Praha – Nic již nezabrání zániku další malé „legendy“ českých kolejí. Ministerstvo dopravy zkoumalo, zda by nebylo možné vrátit do jízdního řádu pro příští rok vlak Excelsior jezdící dnes z Chebu přes Prahu, Ostravu, Žilinu a Poprad do Košic, ale o spoj již nemá zájem Slovensko. Kvůli veřejné kritice úplného zrušení vlaku na střední Moravu s odjezdem o půlnoci z Prahy přesto vznikne náhrada v podobě tzv. „malého Excelsioru“. Rychlík ale spojí pouze Prahu s Olomoucí a Přerovem, odkud pojede na Uherskohradišťsko. Podle ministra dopravy jde přesto o přelomové rozhodnutí, upozornil, že na přípravu poprvé dohlíží odborná komise.

Noční rychlík Excelsior bude jedním z tradičních železničních spojů, které v prosinci – kdy začne platit nový jízdní řád – zaniknou. Navzdory kritice záměru zrušit jeden z tří nočních spojů jezdících denně z Čech přes Moravu a Slezsko na Slovensko tvrdí ministerstvo dopravy, že změna již není možná. „Nepodařilo se najít shodu s našimi slovenskými kolegy. Musím konstatovat, že rychlík Excelsior, který jezdil na trase Praha – Olomouc – Ostrava – Košice, byl zrušen,“ uvedl ministr Antonín Prachař (ANO). Ministerstvo ale objedná noční vlak, který nahradí Excelsior v úseku Praha – Přerov, odkud pojede ještě do Starého Města u Uherského Hradiště. Ranní příjezd ze Starého Města do Prahy by potom měl být kolem páté hodiny, bude tedy možné přestoupit na další vlaky například do západních či severních Čech (současný Excelsior v Praze nekončí a jezdí dále přes Ústí nad Labem do Chebu). Prachař v souvislosti s novým rychlíkem hovoří o tzv. malém Excelsioru.

Noční rychlík s vozy z Prahy do Krakova, Varšavy a Humenného
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Excelsior, který je využívan nejenom k nočním jízdám z Prahy na Slovensko a ranním odjezdům z Ostravska na Slovensko, ale například také k návratům z večerních kulturních akcí v Praze do Olomouce či Ostravy – z Prahy totiž odjíždí těsně po půlnoci – nebude nově obsluhovat Ostravu a další města v aglomeraci. Cestující budou mít k dispozici rychlík Bohemia (dnes jezdí pod názvem Šírava), který však odjede již v jedenáct večer. Přestože bude „malý Excelsior“ jezdit z Přerova místo Ostravy na Uherskohradišťsko, ministr Prachař je přesvědčen, že nebude jezdit prázdný. „Jsem optimista a věřím, že bude tento vlak využíván. Je potřeba nastolit spojení a umožnit občanům (…) toto spojení v nočním čase,“ řekl Prachař. Současný Excelsior jezdí podle údajů ministerstva obsazený zpravidla ze 40 až 60 procent – číslo je ale relativní vzhledem k tomu, že jde s deseti vozy o jednu z nejdelších souprav, které v Česku jezdí. Cestujících, kteří do vagonů každý večer nastoupí, je podle Antonína Prachaře kolem 200.

Posílení rychlíků do Starého Města u Uherského Hradiště může dělat vrásky na čele Leo Expressu. Soukromý dopravce plánuje, že se v příštím roce částečně stáhne z trasy Praha – Ostrava. Alternativním cílem černo-zlatých spojů má být i Staré Město, kam pojedou dva páry spojů denně.

Stadler Flirt
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Kromě změn v noční dopravě na Slovensko chystá ministerstvo pro příští rok na železnici také posílení spojení do lázní, a to jednak západočeských, jednak do Luhačovic. Obsluhu západočeských lázní by mělo zlepšit zastavování rychlíků v Kynžvartu, do Luhačovic by potom měl opět jezdit rychlík z Otrokovic zrušený loni. Kolik ministerstvo za nové a obnovené rychlíky zaplatí, ještě neví, čeká na údaje od Českých drah. „Nečekáme, že bychom výrazným způsobem navyšovali dotaci ministerstva dopravy ve prospěch Českých drah,“ podotkl však ministr.

Vlak Excelsior není jediné slavné jméno českých kolejí, které bude v novém jízdním řádu chybět. Zanikne také Vindobona jezdící z Berlína přes Prahu do Vídně již od 50. let. Bude muset ustoupit změnám koncepce obou svých větví (tj. Praha – Vídeň a Praha – Berlín) – na jedné budou nově jezdit výhradně netrakční jednotky, na druhé klasické soupravy vozů. Návrhy nových jízdních řádů zveřejnila na svých webech většina krajů s výjimkou Vysočiny a Zlínského. Termíny, kdy se k nim mohou cestující vyjádřit, již uplynuly. Kraje a ministerstvo proto připravují společně s dopravci konečnou podobu jízdního řádu. Vydá ho Správa železniční dopravní cesty, která stanovila uzávěrku na 8. září.

Prachař o D1: Neshodneme-li se na zpoždění, rozhodne soud (zdroj: ČT24)

Rychlík Excelsior začal jezdit ještě jako vnitrostátní noční spoj v roce 1991. Jeho trasa se zejména v Čechách průběžně měnila, původně jezdil z Františkových Lázní do Prahy přes Plzeň, do současné trasy přes Ústí nad Labem se přesunul až v roce 2000, zprvu však odtud nepokračoval do Prahy, nýbrž po trati na levém břehu Labe přes Mělník rovnou do Kolína. Ačkoli považuje Excelsior leckdo za nepostradatelný spoj kvůli jeho výhodné časové poloze, jde rovněž o vlak proslulý okrádáním spících cestujících a také zastaralým vozovým parkem. Zatímco na další dva noční rychlíky na Slovensko začaly dráhy postupně nasazovat vagony pokročilejší konstrukce, Excelsior zůstává sestaven výhradně ze starých vagonů východoněmecké výroby, docela stejnými jako ty, které vozil před dvěma desetiletími, kdy se na kolejích objevil poprvé.