Druhá vlna uzavírek: noční omezení na D3 i rekonstrukce křižovatky smrti

Praha – Dálnici D3 čeká v noci úplná uzavírka – kvůli stavbě nového železničního mostu nad dálnicí budou muset řidiči sjet mezi 63. a 70. kilometrem na starou silnici. Totéž se bude opakovat i následující dvě noci. Není to jediná nová velká uzavírka, která postihla hlavní silniční tahy v Česku. Na silnici I/47 na obchvatu Lipníka nad Bečvou začala rekonstrukce nebezpečné křižovatky, která potrvá přes dva měsíce. Jen na několik dnů je potom omezen provoz na D5 u hranic anebo na R6 u Kladna. Pokračují i dlouhodobá omezení, která způsobují zpoždění například na dálnici D1 – pracuje se na ní takřka v celém úseku od Prahy po Brno.

Omezení provozu na dálnici D1 jsou leitmotivem posledních let. Letos o prázdninách se ovšem k modernizaci ve středních Čechách a na Vysočině přidaly práce u Prahy. Zpoždění na cestě mezi Brnem a Prahou se tak často pohybuje v řádu desítek minut. Potíže čekají řidiče také v Brně – kvůli uzavírkám na městském okruhu se zdrží nejméně půl hodiny.

Uzavírky na silnicích ČR
Zdroj: ČT24
  • Z celkových 772 kilometrů tuzemské dálniční sítě se rekonstruuje 85 kilometrů. Nejvíc oprav se provádí na nejstarší a nejdelší dálnici - D1. Na jejím hlavním úseku od Prahy po Brno jde o 50 kilometrů.

Uzavírek na hlavních tazích v Česku ale postupně přibývá i mimo „déjedničku“ či Brno. Začátek třetího prázdninového týdne přitom jako by nová omezení přitahoval. Nejenže začala dvouměsíční rekonstrukce nebezpečné křižovatky na lipnickém obchvatu, v noci čeká úplná uzavírka také sedmikilometrový úsek dálnice D3 na Táborsku.

Série nočních uzavírek na D3

  • uzavřený úsek: 63.–70. kilometr (v obou směrech)
  • termíny: noci na 15., 16. a 17. 7.
  • čas uzavírky: od 20:00 do 8:00
  • objízdná trasa: silnice I/3 a III/00341
Uzavírka dálnice D3
Zdroj: ČT24

Příčiny uzavírek: Bezpečnost okamžitá i budoucí

Obě omezení mají stejnou příčinu – bezpečnost. Zatímco však na dálnici D3 jde o okamžitou bezpečnost řidičů při stavbě nového železničního mostu nad dálnicí, u Lipníka nad Bečvou se silničáři rozhodli napravit letitý bezpečnostní problém.

Křižovatka Na Horecku na obchvatu Lipníka nad Bečvou (silnici I/47) totiž patří k nejnebezpečnějším v zemi. Představitelé Olomouckého kraje a Ředitelství silnic a dálnic se kvůli velkému počtu tragických nehod rozhodli přestavět tuto klasickou křižovatku na okružní.

Přestavba potrvá dva a půl měsíce a podle šéfa olomouckého Ředitelství silnic a dálnic Martina Smolky proběhne za provozu, jen s minimálním omezením řidičů. Na samotné silnici I/47 bude možné projet obousměrně bez problémů, k dispozici však nebude silnice II/347, po které se jezdí od rekonstruované křižovatky do města. Jako objízdná trasa poslouží Tyršova ulice, která od hlavní silnice odbočuje poněkud jižněji.

Uzavírek přibývá, začínají u Tábora i Lipníku (zdroj: ČT24)

Nehod začalo na křižovatce přibývat po roce 2006, kdy původně hlavní silnici přetnul obchvat Lipníka nad Bečvou. „Z hlavní silnice se poté stala vedlejší. Někteří řidiči však změnu přednosti v důsledku takzvaného zvykového práva nerespektovali. Mnozí také překračují povolenou sedmdesátku,“ uvedl koordinátor BESIPu Olomouckého kraje Miroslav Charouz. Za posledních osm let přišli při nehodách na této křižovatce o život čtyři lidé, 24 jich bylo těžce zraněno. Nejvíce vážných nehod evidoval správce silnice první dva roky po vybudování obchvatu. Ke smrtelným haváriím došlo i v letech 2011 a 2012.

Další nové velké uzavírky na hlavních tazích:

  • D5: u Rozvadova (135.–140. kilometr) do čtvrtka obousměrný provoz v polovičním profilu, v každém směru 1 pruh
  • R6: u Kladna (13.–16. kilometr) do konce července obousměrný provoz v polovičním profilu, v každém směru 1 pruh