Rok první dámou: nevýraznost s potenciálem atraktivity

Praha - Od dob kandidatury Miloše Zemana na sobě první dáma sice zapracovala co do vystupování a zevnějšku, stále ale zůstává defenzivní osobou v pozadí, zhodnotil rok od nástupu prezidenta roli jeho ženy Ivany odborník na marketing a média Daniel Köppl. Podle něj by Ivana Zemanová mohla být pro média velice atraktivní, kdyby se rozhodla překročit vybudovanou bariéru. Navíc by prý mohla výrazně napravovat prezidentovu mediální reputaci. PODÍVEJTE SE: ČT24 nabídlo speciál Volba prezidenta: rok poté.

„Není moc vidět a ani se nesnaží dostat do popředí,“ charakterizoval ve stručnosti Köppl první dámu. Za jeden ze zlomových okamžiků za uplynulý rok označil nedávné Zemanovo zranění, po němž první dáma vystoupila na jeho obranu. „Tam byl její nejvýraznější projev v tom, že najednou začala bránit svého muže a poprvé to vypadalo, že jsou spolu,“ tvrdí šéfredaktor marketingového časopisu s tím, že do té doby vůči médiím suplovala roli první dámy dcera Kateřina.

Marketingový a mediální specialista vidí jako pozitivní, že dcera Kateřina nakonec nesupluje roli první dámy rolí „první dcery“. Aniž by se chtěl mladé ženy nějak dotknout, zdůrazňuje, že její mladý věk je překážkou pro podobné pokusy: „Co bylo možná půvabné a svým způsobem rozkošné a dětinské v předvolební kampani, by už později nefungovalo.“

Kateřina Zemanová
Zdroj: ČT24

Podle Köppla by zaměřená rešerše ukázala, že Ivana Zemanová patrně řadu charitativních či reprezentativních akcí navštívila či zaštítila. „Nepotrpí si ale na publicitu a příliš tím nepomáhá panu prezidentovi, který by občas potřeboval pomoci se svou image a pověstí,“ narazil na mediální obraz prezidentského páru. Soudí, že kdyby Ivana Zemanová při troše vůle prolomila mediální bariéru, nese v sobě veliký potenciál atraktivity pro média.

Nevýraznost je společným znakem prvních dam střední a východní Evropy

Defenzivní postoj považuje za charakteristický pro první dámy zemí bývalého východního bloku, který kontrastuje s těmi v západních zemích. „Když se podíváme na sbírku žen francouzského prezidenta, jde o výrazné osobnosti, které mají za sebou výraznou kariéru, vždycky mají za sebou něco, s čím mohou pracovat,“ podotkl Köppl s ohledem na případný zájem o Ivanu Zemanovou ze strany médií, která ale narážejí na obtížné hledání tématu.

Daniel Köppl o mediálním obrazu Ivany Zemanové (zdroj: ČT24)

Vypíchnul společný znak nevýraznosti prvních dam ve střední a východní Evropě právě z mediálního pohledu. Výrazný rozdíl pak třeba přináší srovnání s první dámou Spojených států amerických Michelle Obamovou. V USA se totiž vyžaduje, aby prezidentova polovička vystupovala vůči veřejnosti téměř srovnatelně jako hlava administrativy. Musí poskytovat rozhovory, být vidět a především se vyznačovat okázalou podporou prezidentovi.