Policie chce po vážnější nehodě hned odebírat technické průkazy

Praha – Aby zabránili neodborným opravám, které mohou ohrozit posádku auta, chystají se dopravní policisté odebírat malé technické průkazy hned po závažnější nehodě. To dosud možné nebylo, ministerstvo dopravy ale změně dává zelenou. „Je jasné, že po nějaké těžší havárii by určitě vozidlo mělo projít znovu technickou kontrolou,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Odebírat technické průkazy přímo při kontrolách by mohli policisté už letos, jen co ministerstvo dopravy specifikuje podmínky. Mělo by jít o případy, kdy mají auta viditelné technické závady nebo jsou po těžké nehodě.

Počet lidí, kteří umírají při dopravních nehodách, sice rok od roku klesá, v přepočtu na tisíc obyvatel je ale stále vysoký ve srovnání s nejvyspělejšími evropskými státy. Odborníci při hledání příčin poukazují na nekvalitní infrastrukturu, nevychované řidiče i na technický stav vozidel.

Podle odhadu autorizovaných servisů se asi 20 procent vozidel odepsaných po nehodě po opravě znovu vrací do provozu. Ne vždy je ale rekonstrukce provedena kvalitně. Výsledkem tak může být, že při další nehodě vůz neochrání svoji posádku tak, jak má. „Technický stav vozidla není příčinou dopravní nehody, ale má bezprostřední vliv na její následek,“ shrnul ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Auta se kvůli nekvalitní opravě mohou lámat

Originální karoserie automobilu je sestavena z několika různě tvrdých a různě stabilních částí. Jsou k sobě sesazeny tak, aby zajistily co největší ochranu posádky – i na úkor zbytku vozu. Nejtužší tak jsou části v místech, kde lidé sedí – zejména nad B sloupkem či ve dveřích. Při nekvalitní opravě technici řežou rám právě zde – auta se pak při nárazu mohou snadno zlomit. Někteří opraváři také špatně instalují airbagy, které při nárazu vystřelí o zlomek sekundy později – a těla posádky místo aby ochránily, spíše poničí.

Než se havarovaná auta znovu vrátí na silnice, budou proto muset na technickou kontrolu. Opravovaná auta totiž nikdo nekontroluje a v případě neodborných zásahů jsou pak nebezpečná. Po nekvalitní opravě řidiči podle nové úpravy technický průkaz zpátky nezískají, takže se předpokládá, že se budou víc obracet na autorizované servisy.

Škoda Auto
Zdroj: ČT24/Škoda Auto

Počet technických závad, které na autech odhalí hlídky dopravní policie, je přitom vysoký a dosud mohli policisté řidiče jen pokutovat. Například v roce 2012 policisté při silničních kontrolách zjistili více než sto tisíc technických závad, také výše pokut za ně udělených byla rekordní: skoro 50 milionů korun. Loňský rok byl o něco lepší, nedostatků na autech zjistily hlídky přes 90 tisíc a od řidičů za to inkasovali přes 40 milionů korun.

Měli jste nehodu? Můžete ihned přijít o techničák (zdroj: ČT24)

Pozor na příliš temná skla: Jsou zakázaná i nebezpečná

Technickou závadou ale může být i příliš temné sklo na autě, měřit propustnost tónovaných skel by od nového roku měli i technici STK. Jenže zatím nemají čím. „Nemůžeme měřit, nemámě měřicí přístroj, protože nebyl zatím schválen,“ vysvětlil Vítězslav Soukup z STK Praha Bohdalec. Na nákup přístrojů mělo přitom ministerstvo dopravy víc než rok. Místo nich teď ale pracovníkům STK posílá jen metodickou příručku s radou: používejte hlavně svoje oči. Kdy přesně budou mít pracovníci STK potřebné měřicí přístroje na kontrolu skel, nedokáže zatím ministerstvo dopravy říct. Doufá ale, že se je podaří zajistit ještě letos.

Měření průhlednosti skla
Zdroj: ČT24

Hodně temná skla jsou přitom velmi nebezpečná. „Řidiči, případně chodci a řidiči, navazují oční kontakt a právě zatemnění vozu může zabránit očnímu kontaktu a může to mít negativní vliv na bezpečnost silničního provozu,“ vysvětlil ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Pokud je zatemnění vyšší, než povoluje limit, hrozí řidiči na místě pokuta až dva tisíce korun, ve správním řízení i víc.