Čechy už do Chorvatska neláká jen koupání. Podnikají tam a kupují domy

Události: Češi v Chorvatsku kupují domy i podnikají (zdroj: ČT24)

Na dovolenou do Chorvatska už řada Čechů jezdí do svého. V oblastech jako Makarska, Zadar, Šibenik nebo Pula si kupují apartmány i celé domy. Obvykle za ně dají pět až deset milionů korun. V některých případech jde o investici. V zemi se daří i řadě českých podnikatelů.

Jan Trojan, vystudoval Střední průmyslovou školu dopravní, už dva roky ale podniká na Jadranu. Ve skladu v chorvatském Trogiru naloží sudy s pivem a vyrazí do 30 kilometrů vzdáleného přístavu ve Splitu. Pivo veze šesti zákazníkům na ostrov Hvar.

Na začátku jeho podnikání v Chorvatsku byl ale projekt, který mu nevyšel. „První nápad byl vozit pivo českým turistům a dodávat je přímo na jejich apartmány. Nicméně v tuto chvíli 80 procent našich konzumentů jsou Chorvaté,“ říká Trojan.

Překážkami při startu podnikání byly hlavně jazyková bariéra a byrokracie. Překonal je s pomocí chorvatských přátel. „Bylo to víc papírování. Pořád tu nejsou úřady elektronicky propojené, a když zakládáte v Chorvatsku firmu, tak na každý úřad musíte dojít s papírem zvlášť,“ popisuje Trojan.

Jan Trojan rozváží na Jadranu české pivo
Zdroj: ČT24

„Točili jsme tady pivo Ožujsko, ale rozhodli jsme se pro změnu a vybrali si Svijany. Je to silné a kvalitní pivo,“ říká chorvatský podnikatel Ivica Pleniković, jeden ze zákazníků Jana Trojana. 

Nyní se točí ve 42 restauracích – v Dalmácii, Záhřebu a na Istrii, kde panu Trojanovi pomáhá jeho kolega. Kromě piva Svijany se v Chorvatsku objevují i další české značky, k dostání jsou ale převážně jen v supermarketech.

Nemovitosti: Zájem je hlavně o domy blízko moře

Nejen podnikání, ale i nemovitosti lákají Čechy v Chorvatsku. Zajímají se především o apartmány a domy. Zásadní pro ně je, aby byly co nejblíže u moře.

Například v Biogradu na Moru v severní Dalmácii si Češi kupují hlavně apartmány. „Jsou zde dvě ložnice, kuchyň a obývací pokoj, vše plně zařízené. A právě dnes si tento apartmán rezervovali čeští zájemci a už složili zálohu,“ říká v jednom z nich manažerka turistického resortu Jakica Žanetić Matić.

Kupující za apartmán zaplatí zhruba sedm a čtvrt milionu korun. Jde o nemovitost ve střední cenové hladině. Koupí apartmánu v turistickém resortu získává majitel i možnost využívat bazén nebo wellness.

Češi mají zájem hlavně o nemovitosti blízko moře
Zdroj: ČT24

„Praxe je taková, že klient, který si koupí nemovitost do osobního vlastnictví, zároveň s tím podepíše kupní smlouvu a nemovitost dává stanovenému provozovateli do správy,“ vysvětluje Jan Rejcha, ředitel společnosti, která reality v zahraničí nabízí.

Provozovatel resortu se o nemovitost stará hlavně v době, kdy v ní nikdo není. Tedy buď ji po dohodě s majitelem nabízí k pronájmu, nebo zajišťuje údržbu. Měsíční náklady vyjdou vlastníka na zhruba 4 tisíce korun. 

Ročně si Češi jen u této společnosti koupí v Chorvatsku deset nemovitostí. V resortu v Biogradu už mají svůj apartmán tři české rodiny.