ÚOOZ si vzal do hledáčku stavbu nového úseku metra

Praha - Útvar pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) začal tento týden prověřovat financování stavby nového úseku metra trasy A z Dejvic do Motola. Policisté začali případ zkoumat s podezřením z trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže. Na prověřování stavby policii upozornil server Aktuálně.cz.

Podle mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze Štěpánky Zenklové bylo trestní řízení zahájeno 15. října. Bližší informace ale nesdělila, skoupý na slovo byl i mluvčí ÚOOZ Pavel Hanták. Podle serveru Aktuálně.cz se kriminalisté začali o stavbu zajímat i v souvislosti s incidentem na dálnici D11, který se stal předminulý pátek. Tehdy se prý šedý vůz značky Škoda Octavia nečitelné registrační značky snažil vytlačit z dálnice auto šéfa interního auditu pražského dopravního podniku Lukáše Wagenknechta. „Ten případ se opravdu stal, ale o podrobnostech budu mluvit jenom s policií,“ cituje jeho slova Aktuálně.cz.

Přitom právě interní audit dopravního podniku nedávno poukázal na možné porušení zákona o veřejných zakázkách při stavbě trasy metra A do Motola. Pochybení se měl dopustit Inženýring dopravních staveb, a. s. (IDS), který stavbu pro pražský dopravní podnik organizuje. Padlo kvůli tomu také trestní oznámení.

Ředitel ÚOOZ Robert Šlachta
Zdroj: ČT24

Podle auditu IDS zadal některé práce bez řádného zadávacího řízení. Tuto skutečnost se snažil dodatečně napravit až ve chvíli, kdy již všechny práce v řádu desítek milionů korun byly dokončeny. Tím by byl prý porušen zákon o veřejných zakázkách. Vícepráce přitom neměly být v původní zadávací dokumentaci, kterou dopravní podnik odsouhlasil. „Nikdo už ale neříká, že jsou tam tzv. méněpráce ve výši 37 procent. To znamená, že skutečné navýšení nákladů je přesně 4,95 procenta,“ řekl ČT mediální zástupce IDS Pavel Kočiš.

Postup IDS ale také údajně může mít vliv na dotaci poskytovanou z fondů Evropské unie, která by podle auditorů mohla být zkrácena až o desítky procent. Podle informací ČTK se jedná o problém, kvůli kterému byla již před několika měsíci dopravnímu podniku zkrácena dotace o 3,7 miliardy korun.