Za kampaň dal ze svého nejvíce Horáček, od lidí nejvíce vybral Drahoš. Zeman údaje zatím nedodal

Osm z devíti prezidentských kandidátů už dodalo Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran zprávy o financování kampaně. Michal Horáček za kampaň zaplatil téměř 40 milionů korun, Jiří Drahoš o 10 milionů víc. Zprávu zatím nedodal prezident Miloš Zeman. Podle jeho mluvčího ji dodá v zákonné lhůtě, tedy do pondělí 30. dubna.

Michal Horáček si kampaň platil z vlastních peněz a utratil 39 882 987,43 korun. Limit pro první kolo je podle zákona 40 milionů korun. Jiří Drahoš jako kandidát postupující do druhého kola mohl za kampaň utratit maximálně 50 milionů korun. I proto jsou náklady na jeho kampaň zatím nejvyšší a Drahoš utratil 49 971 921,50 korun, vyplývá ze zpráv o financování volební kampaně, které kandidáti poskytli Úřadu pro dohled nad financováním politických stran.

Více než 5 milionů korun z této částky spadá do neregulovaných nákladů, protože je Drahoš utratil ještě před vyhlášením voleb ve sbírce zákonů. Většinu peněz Jiří Drahoš získal od dárců, kteří mu poslali 46 685 983,96 korun.

Vítěz lednových voleb Miloš Zeman zatím zprávu o financování kampaně úřadu nedodal, čas má do pondělní půlnoci. Jeho tiskový mluvčí Jiří Ovčáček v SMS zprávě k tomu uvedl: „Všechny zákonné povinnosti budou v dané lhůtě splněny.“ Při minulých prezidentských volbách byly za vykazování kampaně zodpovědné volební výbory kandidátů. Ty se ale zrušily a dnes už za kampaň zodpovídají samotní prezidentští kandidáti. Prezidenta Zemana i v případě nedodržení termínu chrání imunita.

Pokud pan Zeman zprávu k 30. dubnu nedodá, žádný postih mu nehrozí, protože je prezident a vůči přestupkům má imunitu.
Jan Outlý
Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran

Někteří kandidáti rozepisují financování své kampaně detailně a uvádějí například náklady na pohonné hmoty nebo na taxi. Michal Horáček výdaje na kampaň uvedl jako „komplexní náklady zajištění volební kampaně“.

Tyto položky mají v Horáčkově finanční zprávě milionové hodnoty. Podle Jana Outlého z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran je sice takové označení nepřehledné, ale ne v rozporu se zákonem. „Bohužel se to tak napsat může. K tomu je pak i detailní účetnictví, ze kterého bychom měli částky rozklíčovat a zkonfrontovat s tím, co jsme namonitorovali my. Každopádně to není úplně dobrá praxe, protože pro veřejnost nemá taková informace hodnotu,“ řekl Outlý.

Finanocování kampaně pro prezidentské volby
Zdroj: ČT24

Úřad chystá úpravu vyhlášky a podrobnější formulář

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran by proto chtěl upravit vyhlášku a vzor příslušného formuláře tak, aby kandidáti místo obecných formulací uváděli jednotlivé kategorie nákladů jako například venkovní reklama, internetová reklama nebo tištěná reklama.

Úřad se podle Outlého ještě zabývá sněmovními volbami. K finančním zprávám a kompletnímu účetnictví se úředníci dostanou až po letních prázdninách. Podrobné účetnictví kandidátů bude stejně jako finanční zprávy zveřejněno.