Po dvaceti letech dostává křídla nová generace letounů L-39. Ve výrobě jsou první čtyři kusy

Aero Vodochody startuje po dvaceti letech výrobu nového cvičného letounu L-39 s označením NG (next generation). Pokračovatel legendárního Albatrosa se od předchůdce liší novým motorem, moderní avionikou a jinými křídly. Mechanici už v Aeru začali vyrábět první čtyři letouny.

Video Události
video

Události: Aero Vodochody začalo s výrobou L-39 NG

Na jejich výrobu dohlíží Martin Hampl, který v Aeru pracuje už přes třicet let, před ním tu působili jeho otec i dědeček. „Když jste spokojený s jednou značkou automobilu, koupíte si tu samou značku, jen modernější,“ říká s úsměvem vedoucí montáží letadla L-39NG.

Aero odstartovalo výrobu čtyř kusů, za dva roky však mají cvičné letouny nové generace zamířit do sériové výroby. Ročně plánuje Aero vyrobit 16 strojů. „Výrobní společnost nemůže jenom snít, ale musí brát v úvahu fakta. Reagujeme tak na potřeby mezinárodního trhu,“ tvrdí prezident největšího světového výrobce cvičných proudových letounů Giuseppe Giordo.

Vývoj cvičného letounu nové generace podpořila Česká exportní banka (ČEB), která Aeru na projekt půjčila částku přesahující 300 milionů korun. Mluvčí ČEB Jan Černý poznamenal, že úspěch nového L-39 bude úspěchem pro celý český letecký průmysl.

Vývoj nového cvičného letounu začal v Aeru v roce 2008, neoficiálně do něj zatím podnik investoval zhruba miliardu korun. Předchůdce letounu nové generace – Albatrosa – sjelo z linky přes 3 tisíce kusů a po celém světě jich dosud asi 600 létá.