Den po prvním kole: Zeman sází na debaty, Drahoš vyjede do krajů a rozšíří billboardy

Reportáž: Soupeři v boji o Hrad chystají taktiku na druhé kolo (zdroj: ČT24)

Den po prvním kole prezidentských voleb začali finalisté připravovat strategii pro následujících čtrnáct dní. Zatímco Miloš Zeman sází především na avizovanou dvojici televizních debat, Jiří Drahoš chce zamířit do krajů a rozšířit počty billboardů.

Prezident Miloš Zeman, kterého v obhajobě hradního mandátu podpořilo 38,56 procenta voličů, strávil první povolební den na lánském zámku, kam přijel už v sobotu večer po vyhlášení výsledků a krátké poradě s volebním týmem.

Podle svého mluvčího Jiřího Ovčáčka věnoval první hodiny ostré fáze kampaně přemýšlení o dalším postupu. Tradiční kampaň prý nepovede, ostatně už před prvním kolem za Zemana billboardy po republice rozmisťovali jeho příznivci. Zeman nezavítal do nedělní ranní debaty s Jiřím Drahošem na Českém rozhlasu a odmítl i žádost o rozhovor pro Českou televizi.

„Nebavme se o kampani typu billboardů, plakátů. Klíčové jsou názorové střety,“ odpověděl za něj jeho mluvčí Ovčáček. „Padlo zásadní rozhodnutí, pan prezident se zúčastní názorových duelů, zúčastní se těchto debat, ale konkrétní detaily – v kterých televizích – jsou věci, které teprve budeme řešit.“

O televizních debatách se hovoří od soboty. Hlava státu sice zprvu účast odmítala, po vyhlášení výsledků ale změnila názor a oznámila, že se s Jiřím Drahošem ráda setká před televizními kamerami. Zemanovi se přímo ve štábu nabídla televize Prima, a prezident tuto platformu nevyloučil.

„Zatím jsem zaslechl, že navrhuje dvě, nejlépe na TV Barrandov a TV Prima, tak jsem mu přes média i přes Českou televizi vzkázal, že bychom se měli dohodnout tak, že každý z kandidátů určí jedno médium. A já preferuji to veřejnoprávní,“ reaguje nyní Jiří Drahoš.

Víc billboardů a cesty do regionů

Někdejší šéf Akademie věd, který do duelu postoupil se ziskem 26,6 procenta hlasů, kvůli další strategii v neděli odpoledne na pražském Smíchově zasedl se svým týmem ke strategické poradě. Jednání mají probíhat do pozdních večerních hodin.

Již v sobotu řekl, že se chce v další části kampaně soustředit na regiony. Přesný plán svých cest zatím nemá a nyní ho hodlá cizelovat.

„Za čtrnáct dní neobjezdíme všechny obce a města, takže si vybereme na základě volebních výsledků,“ řekl. Praha byla jediným velkým městem, kde Drahoš Zemana porazil. Ve všech ostatních postoupil současný prezident do druhého kola voleb z prvního místa.

Vedle toho chce Drahoš masivnější billboardovou kampaň. „Rozšíříme billboardy, tvář Jiřího Drahoše přece jen není všem úplně známá,“ uvádí prezidentský kandidát. Drahošův tým tak pravděpodobně využije nabídku neúspěšného uchazeče o Pražský hrad Michala Horáčka, který přislíbil Zemanovu protikandidátovi propůjčit vlastní reklamní plochy – pronajaté je má až do konce měsíce.

„Součty by mohly navádět k optimismu, ale vím, že v politice aritmetika tak úplně neplatí,“ míní Drahoš. „Nijak bych se tím neopájel,“ dodal. Druhé kolo voleb se bude konat 26. a 27. ledna.