Stromy podél tratí čeká kácení, často mohou být nebezpečné

U železničních tratí je podle Drážního úřadu příliš mnoho stromů, které tam nemají co dělat a jsou nebezpečné. Jak ukázal i konec letošního roku – při silném větru padající porosty provoz na kolejích zcela ochromí. Kontroloři proto teď obcházejí hlavní tahy a evidují stromy, které budou chtít nechat pokácet.

Video Události
video

Události: Okolo železničních tratí se bude víc kácet

Železniční tratě mají šedesátimetrové ochranné pásmo – v něm je možné nařídit kácení všeho, co by mohlo dopadnout na koleje. Například smrky přitom dorůstají výšky až padesát metrů.

U mnoha tratí by tak musela zmizet skoro všechna zeleň. Vlaky často jezdí i těsně vedle stromů, které nepatří k odolným druhům nebo jsou napadené.

Úředníci už zkontrolovali okolí trati například u Děčína. Pár stromů už je označeno tečkou, což znamená, že o jejich kácení je rozhodnuto. Pořád je to ale jenom zlomek. 

České tratě jsou v posledním desetiletí zarostlé zřejmě nejvíc v historii. Výsledek byl patrný při říjnové vichřici Herwart – do spadlých stromů najelo celkem 14 vlaků.

Trať v Teplicích - stejné místo v roce 1987 a vloni
Zdroj: ČT24

Seznam nezbytného kácení aspoň pro hlavní tratě chtějí mít úředníci hotový do konce roku. „Prioritou je samozřejmě vybrat to nejhorší, co může ohrožovat bezpečnost,“ říká ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Jeden z hlavních problémů, který může za to, jak jsou české tratě zarostlé, jsou složité vlastnické poměry. Stromy v ochranném pásmu na soukromém pozemku by měl pokácet jejich majitel, a to na své náklady.

Teď zřejmě začne poměrně složité papírování, na jeho konci ale může být i exekuce - ta už postihla státní podnik Lesy České republiky. Od razítek by potom práci mohly přebrat motorové pily už na konci zimy.