Děti Země podaly proti rekonstrukci D1 další dva rozklady. Vadí jim třeba podoba protihlukových stěn

Popínavé rostliny kolem dálnice, pro ptáky viditelné protihlukové stěny či výsadba pouze místně původních rostlin. To jsou požadavky, jež definovaly Děti Země ve dvou rozkladech, které podaly začátkem prosince proti dvěma stavebním povolením k modernizaci dálnice D1.

Dva rozklady podaly Děti Země k úseku u Velkého Beranova na Vysočině a etapy u Devíti Křížů. V obou aktuálních rozkladech mají ekologičtí aktivisté hlavně připomínky k nejméně dvaatřiceti závazným stanoviskům, z nichž některá navrhují změnit či zrušit a vydat nové. Verdikt o nich by měl padnout do čtyř měsíců.

„V rozkladech například žádáme, aby se na tělese dálnice sázely jen místně původní druhy rostlin a aby protihlukové stěny byly z materiálu, který budou ptáci dobře vidět, a navíc byly osázeny popínavými rostlinami. Současně navrhujeme upřesnit podmínky u více než třicítky závazných stanovisek, aby lépe chránily veřejné zájmy a byly přesnější,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Výjimečně rozsáhlý je podle něj rozklad proti modernizaci úseku u Velkého Beranova. „Připomínkujeme více než dvacet závazných stanovisek, z nichž například čtyři se týkají ochrany před hlukem, stejný počet stanovisek se týká ochrany okraje lesa, tři ochraňují významné krajinné prvky a krajinný ráz a podobně,“ uvedl Patrik.

Rozklady má na stole ministr 

Hnutí podalo rozklady k ministrovi dopravy Danu Ťokovi (za ANO). Ten prý stále nerozhodl o pěti rozkladech Dětí Země, přičemž nejstarší byl podaný v prosinci 2015 a týká se úseku u Koberovic.

„Evidujeme již vydání dvanácti pravomocných stavebních povolení z celkových jednadvaceti. Děti Země se zatím účastní jedenácti stavebních řízení, v nichž ověřují dodržování zákona a hájí veřejné zájmy. V deseti řízeních podaly rozklady, v nichž hlavně navrhují doplnění nebo zpřesnění podmínek závazných stanovisek na ochranu přírody a krajiny, lesa, vod nebo veřejného zdraví,“ dodal Patrik.

Požadavky mohou zdržet opravy D1 

Příští rok silničáři plánují opravovat osm úseků D1, z toho na polovině pracovali již letos. Jde o části dálnice mezi Jihlavou a Velkým Beranovem a Velkým Meziříčím a Lhotkou na Vysočině, další dva opravované úseky jsou mezi Ostředkem a Šternovem na Benešovsku a Hořicemi a Koberovicemi u Humpolce. K tomu by příští rok měly přibýt další úseky z Mirošovic do Hvězdonic na Benešovsku, mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, mezi Velkým Beranovem a Měřínem a mezi Devíti Kříži a Ostrovačicemi u Rosic.

Očekávané termíny zahájení mohou podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zdržet právě rozklady Dětí země proti stavebním povolením na rekonstrukce částí D1. Kvůli potřebě revize povolovacího procesu u jednotlivých úseků vznikají v průměru roční zdržení.

Oprava hlavní dopravní tepny mezi Prahou a Brnem je rozdělená na 21 samostatných úseků, rekonstrukce má být hotová v roce 2020. Maximální rozpočet na modernizaci dálnice je kolem 20 miliard korun.